Hoe haal ik meer omzet uit belevingsvolle content?

We weten het inmiddels allemaal wel: voor online bereik moet je veel meer doen dan productinformatie geven en advertenties plaatsen. ‘Contentstrategie’ is het sleutelwoord. Of liever gezegd: ‘belevingsvolle content’.

Eerder heb ik het gehad over het genereren van leads middels het inzetten van een weblog als hub en het gebruiken van relevante calls-to-action. Het creëren van voldoende online bereik op de verschillende social media-kanalen stond hierbij aan de basis.

Maar de content zelf moet de doelgroep natuurlijk ook aanspreken. Een groot bereik haalt immers niets uit wanneer niemand je content leuk of interessant vindt. En als je eenmaal zover bent en de juiste contentstrategie hebt gevonden, hoe zet je die dan zo snel mogelijk om naar interessante leads en meer omzet?

Viraal bereik

Online bereik bestaat uit drie delen: organisch bereik, viraal bereik en betaald bereik. Alle drie dragen ze hun steentje bij. Viraal bereik zou echter het wapen moeten zijn van ieder merk of bedrijf dat op social media actief is.

Viraal bereik betekent immers niets anders dan het aantal mensen dat jouw post of verslag heeft gezien doordat hun vrienden jouw bericht hebben geliked of gedeeld of daarop hebben gereageerd. De content die je op de pagina post, moet dus in de smaak vallen! Promoot je de post ook nog eens slim, dan bereik je een breder publiek en heb je meer kans dat het bericht ‘viral’ gaat.

Beleving

Het klinkt eenvoudig, maar het bedenken van een goede post is moeilijker dan je denkt. De post moet namelijk in een bepaalde behoefte voorzien, inspelen op bepaalde problemen of vragen, of een sterke emotie opwekken bij de doelgroep. Beleving is hierbij het sleutelwoord.

Heel veel beleving, en slechts zo nu en dan productgericht.

Inspiratie, tips en weetjes

Voor Terrasplanet heb ik in 2013 een belevingsvolle community opgericht (in plaats van een bedrijvenpagina): Huisje, Tuintje, BBQ. De content had niet direct betrekking op de producten van Terrasplanet, maar op de beleving rondom het gehele terras- en tuinleven. Dit maakte de pagina ‘geloofwaardiger’.

Mensen willen niet meer bestookt worden met productadvertenties: ‘Koop dit, koop dat.’ Ze willen liever geïnspireerd worden door belevingscontent die relevant voor hen is. De pagina richt zich dan ook op een specifieke doelgroep: mensen met een interesse voor tuinen, tuinieren en tuinarchitectuur. Inspiratie, tips en weetjes vormen de inhoud van de content.

Wanneer je fans eenmaal overtuigd zijn van je pagina en het plezier en nut die eruit voorkomen hebben beleefd, kun je beginnen met het af en toe (bijvoorbeeld eens in de twee weken) delen van productgerelateerde content.

‘Geniale uitvinding’

Een balkonbarbecue bijvoorbeeld. ‘Een geniale uitvinding’, zo vonden wij, en de fans blijken deze mening te delen. Door het liken, delen en reageren op deze post hebben maar liefst ruim 25.500 personen dit bericht gezien. Tegelijkertijd heeft Terrasplanet.nl deze barbecue opgenomen in haar assortiment en een link naar de webshop meegenomen in de post.

Belevingsvolle content dus, als spil van je contentstrategie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *