Internetmarketing: de trends die u niet mag missen

Het internet is volop in beweging! En dat ‘moet’ u dus eigenlijk ook zijn. Want stilstaan… Daarom heb ik de 5 belangrijkste internetmarketingtrends voor 2014 op een rij gezet.

‘Mobile search’ wordt groter

Sinds de komst van internet heeft ‘zoeken’ een veel belangrijkere plaats in ons leven ingenomen. We zoeken wat af! (Of we altijd vinden wat we zoeken, is een tweede…)

Waar we dit aanvankelijk op de desktop deden, zien we dat ons zoekgedrag zich meer en meer verplaatst naar onze mobiele apparaten. Een onderzoek van Google en Nielsen leverde de volgende feiten op:

  • Maar liefst 75% van alle mobiele zoekopdrachten vindt gewoon vanuit huis of kantoor plaats.
  • Het overgrote deel van de mobiele zoekopdrachten wordt in de middag en avond gedaan.
  • 3 op de 4 mobiele zoekopdrachten zorgen gemiddeld voor 2 follow-up acties. Denk aan een winkelbezoek, het downloaden van een whitepaper, het bellen met bedrijf et cetera.

Opvallend is dat mobiele zoekopdrachten vooral lokaal georiënteerd zijn. En aangezien lokale zoekresultaten binnen Google een steeds prominentere plek krijgen, wordt het dus nóg belangrijker om lokaal goed zichtbaar te zijn.

Mobiele websites

Een logisch gevolg van de eerste trend is de definitieve doorbraak van de mobiele website. Of beter gezegd: van de mobiel goed toegankelijke website. Want dat maakt een behoorlijk verschil…

Als uw klanten steeds meer mobiel gaan zoeken, is het wel zo handig om ook dan optimaal toegankelijk te zijn. Zoeken naar het menu, eindeloos swipen en links die niet openen zijn funest: de bezoeker haakt direct af. En wie geen mobiele website of schaalbare site heeft (een site die zich automatisch goed aanpast aan het apparaat), loopt omzet mis. Zo simpel is het.

Veel bedrijven zullen hierin gaan investeren. Goed om te weten: dit hoeft niet de hoofdprijs te kosten.Contentmarketing

Al in 2012 werd contentmarketing een trend genoemd. Dit zal voorlopig ook wel zo blijven. Maar wat is het eigenlijk? Hieronder ‘mijn’ definitie:

Contentmarketing is het creëren en publiceren van relevante content (zoals artikelen, beelden, infographics en video’s), met als doel om klanten en prospects te boeien en te binden.

Waarom wordt dit steeds belangrijker? Ik zie hier een aantal oorzaken:

  • Het internet zorgt ervoor dat we veel meer keuze hebben. Je zult als bedrijf moeten opvallen. Dat lukt niet meer met de ouderwetse reclamemarketing. Wel met relevante content.
  • Je doelgroep zal jou moeten zien als de autoriteit op je gebied. Het creëren en publiceren van relevante content draagt hiertoe bij.
  • Google! Het grote doel van Google is (naast heel veel geld verdienen) immers nog altijd het presenteren van relevante content. Stel jezelf als bedrijf dan ook altijd de vraag: wat is relevant voor mijn doelgroep? Inderdaad: de klant centraal! Wat dat betreft verandert er eigenlijk niks.

Belangrijke aandachtspunten bij content marketing: zorg voor creativiteit en consistentie! Wie niet onderscheidend is, verliest zijn publiek immers razendsnel. En wie maar lukraak ‘leuke’ dingen plaatst zonder achterliggende gedachte, bouwt niets op.

Retargeting

Slechts 2% van de bezoekers op uw website onderneemt een (omzet)gerichte actie. Ja, dat leest u goed: 98% van uw bezoekers verlaat uw website zonder een (omzet)gerichte actie te ondernemen!

Retargeting zorgt ervoor dat u de websitebezoeker kunt volgen en, daar waar mogelijk, uw content opnieuw kunt laten zien. Hoe dat in zijn werk gaat? Dat ziet u in onderstaande video. Gebeurt al natuurlijk, maar zal In 2014 echt gemeengoed worden.

Irritant? Soms wel. Profijtelijk? Nou en of, vraag maar aan Zalando. (‘Alwéér die schoenen, ze zijn toch wel erg mooi…’)

De invloed van social op zoekmachinemarketing wordt groter

De opkomst van social media heeft ervoor gezorgd we content gemakkelijk kunnen delen (als dit goed is ingericht). In 2014 zal de waarde van social links toenemen en zullen deze een positievere invloed hebben op de posities in Google. En die trend zal zich de komende jaren alleen maar doorzetten.

Een algemene conclusie? Zorg voor bereik, relevantie en onderscheidend vermogen. Inderdaad, dat kennen we ook van de offline wereld. Online en offline komen dan ook steeds dichter bij elkaar.

2 antwoorden
    • Robert
      Robert zegt:

      Hoi Koen,

      dit gaat op voor zowel B2C als B2B. Waarbij ik zelf denk dat de mobile search en mobiele websites meer betrekking heeft of de B2C markt. Maar ik heb dit verder nooit onderzocht. Dit is meer een inschatting op basis van ervaring.

      Hartelijke groet,
      Robert

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *