Linkbuilding: een 9-stappenplan

Google smult ervan: links die vanaf andere plekken naar uw webpagina verwijzen. Ze helpen Google namelijk om te bepalen waar uw pagina over gaat. Bovendien ziet Google deze links als referenties. Als de kwaliteit van deze links goed is dan zal uw webpagina dus een flinke duw omhoog krijgen in de zoekresultaten.

Die links ontstaan idealiter op natuurlijke wijze: een ander vindt uw webpagina dermate de moeite waard, dat hij ernaar verwijst met een link. Maar u kunt ook zelf het initiatief nemen, door aan linkbuilding te doen. Een 9-stappenplan.

linkbuilding stappenplan

1. Bepaal uw zoekwoorden

Bepaal de belangrijkste zoekwoorden voor uw website en koppel elk zoekwoord aan de webpagina die voor dat zoekwoord het meest relevant is (dat kan ook een nieuw te maken pagina zijn).

Voor het bepalen van de juiste zoekwoorden kruipt u in de huid van uw potentiële klant: welke woorden heeft hij in zijn hoofd op het moment dat hij naar uw product of dienst op zoek gaat? Ook kunt u de ‘keyword tool’ van Google gebruiken. U dient dan wel een Google Adwords-account aan te maken. Daarnaast kunt u gebruikmaken van Google Trends.

2. Zoek waardevolle linkpartners

Kijk vervolgens in uw netwerk: wie zou een link naar een van uw pagina’s kunnen plaatsen? Gewoon een kwestie van vragen!

Daarnaast kunt u in Google kijken welke websites hoog scoren op de zoekwoorden die voor u relevant zijn. Verwijzen die websites naar andere sites? Vraag dan of ze ook naar uw site verwijzen.

Let op: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Liever 1 inhoudelijk zeer relevante link dan 10 niet-relevante links.

3. Onderzoek uw concurrenten

Bekijk met behulp van Google waar uw concurrenten links hebben (een kwestie van zoeken op zoekwoord + naam concurrent). Op die plekken kunt u proberen ook links te krijgen. Dat zoekwerk kunt u handmatig doen, maar er zijn ook handige tools voor, zoals Linkdiagnosis en Majestic SEO.

4. Creëer waardevolle content

Maak ‘linkbait’ (linkaas): content die zo boeiend is, dat anderen er graag naar zullen willen linken. Denk aan infographics, trendrapporten en onderzoeksresultaten.

5. Benader potentiële linkpartijen

Benader webmasters en webredacties om uw linkbait bij hen onder de aandacht te brengen. Óf draai het om: vraag waar zij behoefte aan hebben en creëer vervolgens die content ‘op maat’. Let op: de content moet voor jullie beiden relevant zijn.

6. Maak uw content deelbaar

Heel simpel: zorg ervoor dat er deelknoppen bij uw content staan, zodat mensen eenvoudig een Tweet, Facebook-post of LinkedIn-bericht met een link naar uw webpagina kunnen maken. Doe het wel met relevante content!

7. Zorg voor een evenwichtig linkbuildingprofiel

Zorg ervoor dat de links naar uw site uit allerlei verschillende hoeken komen. Dus niet alleen maar vanuit portals, maar ook vanuit bijvoorbeeld blogs, journalistieke sites en startpagina-achtige sites.

Zorg daarnaast voor een goede spreiding in de tijd. Twee maanden geen nieuwe links en dan in één week 30 links erbij is natuurlijk verdacht! Tenzij het een goede linkbait betreft.

8. Geen linkbuildingfarms en -tools

Zeker niet doen: linkbuildingfarms en linkbuildingtools gebruiken. Linkbuildingfarms zijn websites die puur en alleen voor linkbuiding zijn opgezet. Linkbuildingtools zijn programma’s die tegen betaling linkbuilding volledig geautomatiseerd uitvoeren.

Misschien dat Google er even intrapt, maar u riskeert een straf. Bovendien is de waarde van dit soort links nihil, want van enige relevantie is natuurlijk geen sprake.

9. Investeer!

Linkbuilding is monnikenwerk: het kost veel tijd en energie. Maar het gaat u zeker een betere vindbaarheid opleveren en – als uw website goed is ingericht – meer conversie. En daar doen we het allemaal voor!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *