Het resultaat
De vraag
Eind 2017 kwam ik in aanraking met Boxss. De aanleiding was minder leuk: ze hadden flink geïnvesteerd in een nieuwe website en verloren na de overgang ruim 30% van hun organisch verkeer. Dit hield al een aantal maanden aan en de vraag was of ik hier als SEO specialist eens naar wilde kijken. Uit analyse bleek dat de overgang richting de nieuwe site niet goed verlopen was. Er was namelijk geen migratieplan gemaakt met daarin onder andere de redirects. Hierdoor verloren ze veel verkeer en dus potentiële klanten. Aan mij de taak om weer uit de negatieve cijfers te komen.
Het traject
Als eerste heb ik gekeken in hoeverre we de opgelopen schade tijdens de overgang van de ene naar de andere site nog konden herstellen. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van google search console, google analytics en data vanuit diverse eigen tools die bijvoorbeeld inzicht bieden in 404 errors. Dit heeft ervoor gezorgd dat er een gedeelte van de waarde vanuit de oude site nog konden meenemen naar de nieuwe site. De 404 errors zijn toen opgelost.
Vervolgens ben ik gestart met een keywordanalyse. Hierbij kijk ik onder andere naar het gebied waar het bedrijf actief is en wat de belangrijkste producten en/of diensten zijn. Dit heeft geresulteerd in een grote set van interessante zoekwoorden waar we op zouden willen scoren. Om dit mogelijk te maken heb ik de menu-, url- en navigatiestructuur opnieuw ontwikkeld. Hiermee is een goede basis neergelegd.
Daarna heb ik op continue basis diverse acties uitgevoerd, zoals: (her)schrijven van content, menubenamingen aanpassen, interne linkstructuur verbeteren, afbeeldingen optimaliseren en linkbuilding om de autoriteit van de site te vergroten. Om ervoor te zorgen dat ik kon toetsen of dat de acties ook daadwerkelijk impact hebben (meer relevante bezoeker maar ook kijken naar conversies) heb ik maandelijks de resultaten geanalyseerd en van daaruit mijn vervolgacties bepaalt.
De resultaten:
- Binnen 3 maanden was de organische afname omgebogen naar organische groei
- In 2018 hadden we een groei van 14,67 % in sessies en 6,77 % in het aantal gebruikers ten opzichte van 2017
- In 2019 hadden we een groei van 24,25 % in sessies en 28,53 % in het aantal gebruikers ten opzichte van 2018
Heb jij ook te maken met een daling in het aantal organisch bezoekers en/of sessies? Als SEO specialist help ik je graag verder.
Zijn jullie de volgende succesvolle case?
Alles start met het eerste gesprek.
of bel me op +31 6 450 26 182