Keywordanalyse, de basis van SEO
Weet jij welke keywords je doelgroep allemaal gebruikt in google? Na het uitvoeren van een keywordanalyse krijg je al meer inzicht.
Weet jij welke keywords je doelgroep allemaal gebruikt in google? Na het uitvoeren van een keywordanalyse krijg je al meer inzicht.
De keywordanalyse vormt de basis van SEO. Het is de eerste stap richting topposities in google. Ik laat je graag zien hoe belangrijk deze stap is. En welke invloed hij heeft op de verdere stappen in het gehele SEO proces. Zodat je op lange termijn de vruchten kunt blijven plukken.
Het belang van de keywordanalyse is makkelijk uit te leggen.
Je wilt graag hoger in google komen. Maar wel met de juiste keywords (ook wel zoekwoorden genoemd). Keywords die daadwerkelijk door je doelgroep gebruikt worden.
Want als we dit scherp hebben dan kunnen we gericht aan de slag met diverse vervolgstappen, zoals: schrijven van teksten, opzetten van een goede menu- en url-structuur, het toevoegen van de juiste alt teksten aan afbeeldingen en meer.
Op het moment dat je deze stap over slaat dan kun je nog steeds aan de slag met alles wat hierboven staat. Alleen dan ben je niet doelgericht bezig. Sterker nog, je klooit maar wat aan. En dat willen we niet. Daarvoor zijn de investeringen te hoog en de belangen te groot.
Hoe dan wel? Simpel, door een keywordanalyse uit te voeren. En dat kan op verschillende manieren. Van kleinschalig tot zeer uitgebreid.
Afhankelijk van je bedrijf, je aanbod en je budget zijn er diverse opties te bedenken. Hieronder een aantal opties die je uiteraard ook kunt combineren:
Het werkt heel goed wanneer je verschillende mensen aan en tafel brengt en samen laat brainstormen. Er is wel iemand die de brainstormsessie leidt en de kwaliteit wordt hoger naarmate er meer diversiteit aanwezig is. Denk aan mensen vanuit het bedrijf van verschillende afdelingen maar ook klanten van buitenaf.
Er zijn diverse (betaalde) tools die je kunt gebruiken om keywords te onderzoeken. De zoekwoordplanner van google, kwfinder, rank tracker, ahrefs, semrush, keywordtool.io en nog vele anderen.
Er zijn veel bedrijven die gebruik maken van bepaalde tools. Enkele voorbeelden: de zoekfunctie op je website, data van google adwords, google analytics en google search console.
Afhankelijk van tijd, je doelen en beschikbare middelen maak je een keuze tussen bovenstaande opties. Combineer je ze allemaal dan zul je een hele sterke basis leggen. Maar als kleiner bedrijf kun je ook gewoon gebruik maken van 1 van bovenstaande opties. Vaak adviseer ik bedrijven wat het beste is om te doen.
Je kunt, naast het uitvoeren van een keywordanalyse, nog een extra toevoeging doen. En dat is het uitvoeren van een concurrentieanalyse. Deze geeft aan hoe lastig het is om op de verschillende keywords hoog in google te komen. Deze informatie nemen we mee in de vervolgstappen die we gaan zetten.
Wil je graag een goede start maken? Ik help je graag door een keywordanalyse uit te voeren.
Ik help je graag als SEO specialist.
of bel me op +31 6 450 26 182