Het primaire doel van SEO
Als we kijken naar SEO als online marketing instrument dan is het primair bedoeld om uw doelgroep naar uw website te krijgen via de zoekmachines (lees: google).
Maar dit levert nog geen omzet op, toch?
Hiervoor zal uw doelgroep nog actie moeten ondernemen op je website. Wij noemen dat converteren. Een voorbeeld van een conversie is een offerte-aanvraag, een bestelling in een webshop, etc.
Om deze conversies te realiseren zal je website onder andere gebruiksvriendelijk en verleidelijk moeten zijn.
En daar komt het eerste probleem om de hoek kijken. Er komt een punt dat SEO en conversie in conflict komen.
Een scenario
Een scenario: op dit moment komen er maandelijks 1000 bezoekers op uw website en 3% daarvan plaats een order die een gemiddelde omzet van €50 oplevert. Dit betekent de volgende omzet op: (3% van 1000) x €50 = €1500
Nu gaat uw SEO bureau aan de slag en het resultaat is dat u nu 1200 bezoekers per maand krijgt. Dit is mede te danken aan het groter maken van de teksten op je website. Een stijging van 20%, netjes! Echter, na deze maand kom je erachter dat de conversie terug gelopen is van 3% naar 2%. Dit levert de volgende omzet op:
(2% van 1200) x €50 = €1200
Per saldo bent u er €300 op achteruit gegaan.
Dat was niet de bedoeling dus u wilt de teksten op de pagina weer terug brengen in oorspronkelijke staat.
Maar daar wil je SEO bureau niet akkoord mee gaan want zij worden niet afgerekend om de gerealiseerde omzet maar op de rankings van je zoekwoorden in google.
Zij hebben duidelijk een ander belang! Ze worden betaald voor rankings. En dus niet over het rendement van je website.
Hier ontstaan (logischerwijs) conflicten over.
Wat is het daadwerkelijke zoekvolume van de zoekwoorden
Bij seo no cure no pay constructies wordt vaak afgerekend op basis van 2 belangrijke componenten:
- gemiddeld maandelijks zoekvolume van een zoekwoord
- de positie van het zoekwoord (bijvoorbeeld positie 5 in google)
Super zou je zeggen: ik ga pas betalen op het moment dat ik een bepaalde positie verworven heb.
Maar laten we eens dieper ingaan op het gemiddeld maandelijks zoekvolume.
De tool die hiervoor vaak gebruikt wordt is de zoekwoordplanner van google.
Uit 8 jaar ervaring weet ik dat de data die gepresenteerd wordt niet heel betrouwbaar is. Ik gebruik de zoekwoordplanner dan ook niet letterlijk maar als indicatief.
Stel dat je zoekt naar een SEO specialist en google geeft aan dat hier het gemiddeld maandelijks zoekvolume 3.600 is en het zoekvolume op freelance SEO specialist is 1.600 dan is mijn conclusie dat er meer gezocht wordt op SEO specialist dan op freelance SEO specialist.
Maar in het geval van een SEO no cure no pay constructie worden deze getallen als basis genomen.
Dus stel dat je kiest voor het keyword SEO specialist en je moet afrekenen op basis van een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 3.600 en in de praktijk blijkt dit veel lager te liggen (dit kun je achter nog wel enigszins controleren) dan betaal je structureel teveel.
En het wordt helemaal leuk op het moment dat er nog een langdurig contract wordt afgesloten.
Long tail zoekwoorden worden niet meegenomen
Long tail zoekwoorden: een kleine uitleg! Dit zijn langere keywords die worden ingetypt bij google. bv: “freelance seo specialist eindhoven inhuren”.
Dit soort woorden zijn heel interessant en dienen mee te worden genomen in je seo strategie. Echter, google geeft in zijn zoekwoordplanner bij long tail zoekwoorden aan dat hier geen zoekvolume op zit.
En dus worden ze ook niet meegenomen in SEO strategie.
Als we kijken naar veranderingen in zoekgedrag dan zien we dat mensen steeds meer woorden intypen op het moment dat ze op zoek gaan binnen google.
Long tail zoekwoorden worden dus steeds belangrijker. Maar de zoekwoordplanner geeft weinig tot geen inzicht in deze woorden.
Nog steeds een voorstander van seo no cure no pay?
Mocht u na deze uitleg nog steeds een voorstander zijn van een no cure no pay constructie dan zou ik het gewoon doen.
Zo niet dan kom ik graag in contact met u om een lange termijn seo strategie te ontwikkelen gebaseerd.
Bel 06-45026182 of mail robert@1-internetmarketing.nl