Ik wil als SEO’er niet op Hans Kazan lijken

We kent hem niet: Hans Kazan, de beroemde en sympatieke Nederlandse goochelaar die het fantastisch vind om trucs uit te voeren? Als klein kind zat ik vaak aan de buis gekluisterd om te kijken naar die fantastische trucs die hij weer uit zijn hoge hoed wist te toveren. Om vervolgens zelf je eerste toverbox te kopen en zelf die trucs te gaan proberen. Een heerlijke tijd.

En toch wil ik niet op Hans Kazan lijken! En dat heeft te maken met mijn beroepsmatige kant. Ik ben namelijk al meer dan 10 jaar gek van SEO. Ik wil er alles van weten, mijn eigen visie blijven ontwikkelen en deze toetsen in de praktijk. Echt een fantastisch vak. Maar wel echt een vak.

seo is geen trukendoos

Op het moment dat ik dan, telefonisch of per mail, benaderd wordt door mensen dan ben ik in altijd nieuwsgierig naar bijvoorbeeld hun business, de vraagstukken die ze hebben en de doelstellingen die ze willen bereiken. Wat me echter na al die jaren nog steeds opvalt is dat veel mensen denken dat SEO een vak is voor goochelaars. Waar ik als SEO’er mijn trukendoos ga halen en google eens lekker voor de gek ga houden om zo hoge posities te krijgen.

Helaas, zo werkt het niet (meer). En gelukkig maar want als google ergens niet van houdt dan zijn het goochelaars. Sterker nog, google bekijkt continu of dat er goochelaars actief zijn binnen hun wereld. En als ze deze vinden dan worden ze, afhankelijk van het type trucs dat ze uithalen, mild tot zwaar gestraft. Dus je zult begrijpen dat ik als SEO’er niet op Hans Kazan wil lijken.

Waar hij applaus krijgt word ik afgestraft. En terecht! Want SEO is geen vak van trucs. SEO is vaak een belangrijk kanaal in je online marketingstrategie. Waarbij het doel is om je doelgroep van relevante informatie te voorzien, rekening houdend met de wet- en regelgeving van google. Deze wet- en regelgeving wordt bepaald door het algoritme van google. Dit is een wiskundige formule die, rekening houdend met diverse factoren, beoordeelt welke zoekresultaten het beste aansluiten op de zoekopdracht die ingetypt wordt.

Zoekopdrachten van je doelgroep! Zoekopdrachten van je klanten! En ik hoop dat je het met me eens bent op het moment ik zeg dat dit een serieuze zaak is. Je klanten zijn tenslotte je belangrijkste levensader. Geef ze de aandacht die ze verdienen. Hoe we dat doen?

Door op de juiste manier samen te werken.

Jullie weten natuurlijk veel over je eigen business. Wie zijn je klanten? Waar zijn ze naar op zoek? En welke stappen nemen ze? Welke informatie willen ze graag lezen? En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Ik weet veel over SEO. Want dat is mijn business. Sterker nog het is mijn passie. En juist deze passie zorgt ervoor dat ik continu op de hoogte blijf van diverse ontwikkelingen. Dat stelt me in staat om een lange termijnstrategie te ontwikkelen.

En dit begint allemaal achter de schermen. Uitvoeren van analyses, verdieping in het bedrijf en de doelgroep, inrichten van meetsoftware, opzetten van een goede url- en navigatiestructuur en van daaruit concrete stappen zetten. Denk daarbij aan zaken zoals:

  • Ontwikkelen van content in samenwerking met tekstschrijver
  • Samenwerken met webdesigners en websitebouwer om ervoor te zorgen dat bezoekers van je website op de juiste manier geholpen worden
  • Ervoor zorgen dat je online autoriteit gaat groeien
  • Monitoren van je concullega’s
  • Analyseren van de resultaten en van daaruit vervolgstappen zetten
  • Samenwerken met andere online specialisten zoals SEA en CRO specialisten
  • Op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen google

Dit alles tesamen zorgt ervoor dat je met een stevig fundament begint waar je op voort kunt borduren.

Dus wil je scoren in google? Laten we er dan een serieus mee aan de slag gaan. En mocht je graag trucs willen zien gaan dan lekker naar 1 van de mooie shows van Hans Kazan. Ik ga graag met je mee.

Robert van Hees

Waar SEO vroeger nog het speelveld was van diverse goochelaars die met diverse trucs google probeerden te foppen is het nu gelukkig veel serieuzer wordt. En terecht: het gaat er tenslotte om dat bezoekers van zoekmachines relevante zoekresultaten te zien krijgen. En niet de resultaten van goochelaars. Wil jij ook eens sparren over de mogelijkheden om je SEO uit te besteden? Ik vertel je graag over mijn aanpak die al vele bedrijven succesvol verder geholpen heeft.