UX en SEO gaan hand in hand
Wat hebben gebruikservaring (UX) en hoge posities in google (SEO) met elkaar te maken? Steeds meer. Gelukkig! En toch zien we dat het in de praktijk nog vaak 2 gescheiden werelden zijn. Vaak zie je dat designers, developers en SEO specialisten los van elkaar werken aan een project. Daar liggen duidelijk kansen. Als diverse disciplines op de juiste manier samen gaan werken wordt het eindproduct veel beter. En dat betekent in de praktijk meer omzet uit je website.
Wat zie ik veel in de praktijk
Er is een goede aanleiding om een nieuwe website te realiseren. Bijvoorbeeld door de start van je nieuw bedrijf of omdat je bestaande site niet meer voldoet. In beide gevallen ga je hoogstwaarschijnlijk naar je websitebouwer en/of webdesigner. Op dat moment ga je een proces in en na enige tijd kan vol trots de nieuwe website gelanceerd worden.
Na de lancering zijn er diverse scenario’s. Hieronder een aantal veel voorkomende:
1) je wacht rustig af en na enige tijd merkt je dat de website nog steeds fantastisch is maar niet echt een waardevolle bijdrage levert aan de bedrijfsdoelstellingen. Er komen maar geen bezoekers op de site. En dus ook geen potentiële klanten en omzet in het laadje. Zonde want zo wordt je website 1 grote desinvestering, ofwel een kostenpost die bedrijfsmatig niets toevoegt. Tijd om een specialist in te schakelen die zorgt voor meer bezoekers op mijn fantastisch website.
2) je gaat na lancering meteen goed doorpakken. Je gaat aan de slag met online marketing, of meer specifiek SEO, om je doelgroep richting je website te krijgen. Je neemt contact op met een specialist die je gaat helpen en deze gaat aan de slag voor je.
3) Je krijgt een nieuwe site die, ten opzichte van de oude, veel minder aanvragen binnen. Help! Want het was toch de bedoeling dat we erop vooruit zouden gaan. Een analyse brengt aan het licht dat zowel de bezoekersaantallen erop achteruit zijn gegaan en de mensen die nog wel op de site komen ondernemen geen actie. Je neemt in lichtelijke paniek contact op met 1 of meerdere personen die dit weer recht kunnen trekken.
In alle scenario’s zal het zo zijn dat er eerst een analyse gedaan zal moeten worden en vanuit deze analyses kunnen er gerichte stappen gezet worden, zoals:
- Technisch basis van de website verbeteren
- Aanpassen van de designs
- Technisch realiseren van de aangepaste designs
Zoals je zult begrijpen neemt dit weer investeringen met zich mee. En dat terwijl je nog niet zo lang geleden een nieuwe website had. Dat is zonde want zo komt je investering vele malen hoger uit.
Maar hoe dan wel? Daar gaan we nu naar kijken.
Hoe dan wel?
Door in het begin van het traject meerdere disciplines met elkaar te laten werken. Als SEO specialist vind ik het fijn om tijdens het ontwikkeltraject van een nieuwe site betrokken te zijn. In samenwerking met de designers en bouwers kunnen we een zeer goede basis neerzetten. Ik houd me als SEO specialist namelijk bezig met totaal andere vragen dan designers en bouwers. Denk aan vragen zoals:
- Wat is het zoekgedrag van de doelgroep?
- Wat zijn de meest bezochte pagina’s vanuit google in de huidige site?
- Hoe is het gesteld met de technische basis van de huidige site?
- Is de site-, url- en navigatiestructuur goed neergezet?
- Is de website geschikt voor mobiel?
- Welke pagina/zoektermen leiden tot conversies?
- Waar haken mensen op dit moment af op de website?
- Wat is de bouncerate op de site?
- Hoe gaan we ervoor zorgen dat er voldoende tekst op de pagina’s komt zonder dat de bezoeker afhaakt?
- Hoe willen klanten graag contact opnemen met je?
- Op welke manier komen de conversies op dit moment tot stand?
Net zoals ik hebben designers en bouwers hun eigen vragen. Door in een vroeg stadium samen te zitten zetten we een goed resultaat neer bij lancering. Een website die niet alleen visueel mooi oogt en laat zien waar je als bedrijf voor staat. Nee, ook een website die zorgt voor leads.
Samenvattend
Denk je eraan om een nieuwe site te ontwikkelen? En wil je niet alleen vol trots je nieuwe website lanceren maar ook vol trots kunnen vertellen over de resultaten. Zorg er dan voor dat je diverse disciplines inschakelt tijdens het ontwikkelen van de nieuwe site.
SEO is mijn passie! Als sinds 2006 houd ik me ermee bezig en sinds 2010 als freelance SEO specialist in de driehoek Eindhoven, Den Bosch en Uden. In de loop der jaren heb ik als SEO-er een bijdrage mogen leveren aan diverse websites en webshops. Grote sites zoals Yarden, Marktplaats, T Mobile, Regardz, Holland Evenementen Groep, Maxima Medisch Centrum en Interpolis tot minder bekende, maar zeker niet minder ambitieuze MKB bedrijven.