Je meest belangrijke tool: je hersenen

Zojuist wordt ik gebeld door een ietwat ongeruste klant: ”Robert ik werd pas geleden gebeld door een online marketing bureau. De persoon die ik aan de lijn had gaf aan dat onze diensten-pagina niet werd geïndexeerd door Google. Dus ik maakte me een beetje ongerust. Zou je er eens naar kunnen kijken?”

gebruik je hersenen als belangrijkste toolDat is natuurlijk niet de bedoeling gaf ik aan! We willen jullie waardevolle content graag aan Google presenteren. Tijd voor een controle. Dus ik ga naar de pagina en bekijk de broncode: hier stonden alle signalen op groen dus dat was fijn. Vervolgens even een check in de zoekmachine zelf en wat blijkt: de pagina werd gewoon geïndexeerd door Google.

Ik heb meteen even aan de klant uitgelegd hoe hij dit zelf ook kon controleren en hij zag inderdaad dat de pagina geïndexeerd werd. Fijn, hebben we zijn onrustige gevoel weg kunnen nemen. Toch lekker zo net voor de kerst.

Maar ik vroeg vervolgens: “Hoe kwam die persoon daarbij?” Mijn klant gaf aan dat hij Screaming Frog had gebruikt en dat deze aangaf dat de pagina niet geïndexeerd zou zijn door Google.

Even een stukje toelichting: Screaming Frog is een mooie tool die je kan helpen bij het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden. Als SEO specialist maak ik ook gebruik van deze tool en het geeft me vaak waardevolle inzichten.

Maar om nu blind te varen op alles wat de tool aangeeft dat vind ik gevaarlijk. Het blijft tenslotte een stukje software dat ontwikkelt en onderhouden wordt door mensen. En dat zorgt er per definitie voor dat het foutgevoelig is. Dus als je iets ziet waarvan je denk dat het niet goed is dan is het altijd goed om wat extra checks uit te voeren met je meest belangrijke tool:

Je hersenen!

Nu denk ik wel te begrijpen hoe deze “fout” ontstaan is bij dat online marketing bureau (ik zal bewust niet de naam noemen want dat is niet hoe ik in het werkende leven sta). Hier wordt Screaming Frog ingezet als acquisitietool. En deze werkt nog heel effectief ook (op korte termijn):

  1. We voeren de url van een website in de tool en drukken op enter
  2. De tool gaat zijn werk doen
  3. De tool geeft ons op heel veel vlakken informatie (en altijd veel munitie richting de potentiële klant)
  4. We gaan met deze informatie de klant bellen en confronteren hem diverse punten die niet goed zijn
  5. De klant raakt een beetje in paniek want het kan toch niet zo zijn dat mijn potentiële klanten me niet goed kunnen vinden in Google
  6. Dit moet opgelost worden en wel zo snel mogelijk!
  7. Het online marketing bureau toont hiervoor begrip en pakt dit graag op
  8. De klant vindt dit fijn (lekker zo’n proactieve club mensen) en laat ze op gesprek komen
  9. De samenwerking wordt opgestart en het online marketing bureau gaat aan de slag
  10. Na verloop van tijd blijkt dat de resultaten toch wel een beetje tegenvallen
  11. Het online marketing bureau geeft aan dat SEO tijd nodig heeft en dat de klant nog even geduld op moet brengen
  12. Na een jaar lopen de resultaten alleen maar verder terug
  13. De klant besluit om afscheid te nemen
  14. Het online marketing bureau betreurt dit uiteraard maar we hebben nog wel te maken met een contract. Dat moest een maand voor het huidige contract afliep opgezegd worden. Het is nu automatisch met een jaar verlengt.
  15. Wat begon met een telefoontje met daarin onjuiste informatie eindigt een jaar later met een ontevreden klant die gedwongen nog een jaar vast zit aan een online marketing bureau.

Jammer want het kan zoveel beter. Hoe dan? Gebruik je hersenen als belangrijkste tool! En gebruik alle andere tools om het werk te vergemakkelijken. Om snel initiële inzichten te krijgen die je vervolgens manueel gaat controleren.

Ik wens jullie een allemaal een succesvol 2022.

Robert van Hees

Als Sr. SEO Specialist vind ik het leuk om kennis te delen, uitleg te geven en ambitieuze bedrijven te helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van SEO strategieën. Dit doe ik voornamelijk voor bedrijven in de regio Eindhoven, Oss, Uden, Den Bosch en Nijmegen. Heb je een vraag of wil je graag geholpen worden bij SEO. Ik help je graag verder. Benieuwd wie ik allemaal al heb mogen helpen? Bekijk dan eens mijn cases en referenties.