Wat is SEO? Wat betekent zoekmachine optimalisatie?

Wat is SEO, een vraag die door heel veel mensen gesteld wordt. Dus laten we meteen beginnen om antwoord te geven op deze vraag: SEO is een Engelse afkorting die staat voor “Search Engine Optimization”. Het Nederlandse woord voor SEO is zoekmachine optimalisatie. Je ziet dat ze in Nederland veel door elkaar gebruikt worden maar de betekenis is dus gewoon hetzelfde.

wat is seo en welke factoren spelen een rol bij seo

Fijn dat we dit nu weten maar ik kan me voorstellen dat je nu ook wel graag antwoord zou willen op diverse andere vragen, zoals:

Wat is het doel van SEO?
Welke factoren spelen een rol bij SEO?

Wat is het doel van SEO?

Iedere SEO specialist zal hier een ander antwoord op geven. Zelf vind ik dat een SEO specialist zich primair moet richten op het verkrijgen van relevante bezoekers vanuit zoekmachines zoals google. Secundair vind ik het ook belangrijk om, in samenwerking met andere online specialisten, ervoor te zorgen dat dit relevante verkeer ook overgaat tot gewenste acties, zoals: invullen van contactformulieren, offerte aanvragen, bestellingen in je webshop, nieuwsbriefinschrijvingen, etc.

Je hebt tenslotte niets aan relevante websitebezoekers die niet om in onvoldoende mate overgaan tot actie. Sterker nog, deze kosten alleen maar geld. Het enige dat ze vreten van je is bandbreedte van je hostingomgeving.

Als we even dieper ingaan op het verkrijgen van relevante bezoekers vanuit google dan zijn er een aantal vragen waar we in ieder geval over na moeten denken, zoals:

Opereer ik lokaal, regionaal, nationaal of internationaal?

Het antwoord op deze vraag bepaalt mede de manier waarop ik mijn vervolgstappen moet zetten.

Want als je vooral lokaal opereert dan is het niet belangrijk dat je ver buiten dit gebied ook goed vindbaar bent.

En als je internationaal opereert dan is het belangrijk dat je hier rekening mee houdt tijdens het realiseren van je website. Hierbij is het vooral van belang dat je de diverse land- en taalgebieden inzichtelijk maakt. Op deze manier kun je de juiste informatie gaan presenteren richting je doelgroepen.

Wie is mijn doelgroep?

Ben je gericht op consumenten of zakelijke klanten? En welke stappen doorloopt je doelgroep voordat ze een beslissing nemen? En richt jij je op klanten die vooral de prijs letten of juist op een hoog servicegehalte? En wie ik je doelgroep vanuit een demografische perspectief? En zo kunnen we natuurlijk nog wel even doorgaan!

Welke woorden gebruikt mijn doelgroep?

Klinkt wellicht niet al te ingewikkeld maar stel dat je als installatiebedrijf alleen maar richt op zakelijke klanten. Waarbij je grote technische installaties realiseert. Dan wil je natuurlijk het liefst zo min mogelijk particulieren op je site (die bijvoorbeeld hun ketel willen laten onderhouden).

Genoeg geschreven over het doel van SEO. Laten we nu eens kijken naar de factoren die een rol spelen bij SEO. Hieronder staan diverse factoren geschreven en geef ik ook duiding.

Welke factoren spelen een rol bij SEO?

Het exacte antwoord op deze vraag weet niemand precies. Maar hoe komt dit nu? Dit komt omdat niemand inzicht heeft in het algoritme van google. Klinkt ingewikkeld maar dat valt reuze mee.

Een uitleg (en ik probeer het zo simpel mogelijk te houden):

Google heeft ooit een algoritme ontwikkeld. Een formule die bepaalde welke zoekresultaten je te zien kreeg om het moment dat je iets intypte bij google, bijvoorbeeld “educatief speelgoed kopen” of “lekkage in badkamer” of “wat is seo?”. Overigens, niet alle websites die er bestaan staan in google. Hier staan alleen websites in die in de database van google opgenomen zijn. Hoe dit werkt kun je in onderstaand filmpje zien:

Maar niemand wist en weet hoe deze formule exact in elkaar zit. Deze wordt dagelijks namelijk bijgewerkt. Soms wordt er een grote update uitgerold door google en deze wordt dan vaak een core update genoemd. Deze kunnen heel wat voeten in de aarde hebben om sommige sites hierdoor worden gestraft en anderen juist beloond.

Wat we wel weten is dat er bepaalde factoren een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan een goede url, het gebruiken van relevante woorden in de teksten, een page title, de laadsnelheid van je (mobiele) website en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat we niet weten is hoe groot het belang is van deze factoren in de formule?

Gelukkig begint google wel steeds meer inzicht te geven in bepaalde factoren maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Wat we wel weten is dat de verschillende factoren onder te verdelen zijn in 3 gebieden. Dit zijn de volgende:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Hier gaan we dan ook verder op inzoomen.

Techniek en SEO

Techniek, een beetje een ondergeschoven kindje. Maar net zo belangrijk als het fundament van een huis. Staat het niet goed dan gaat je website daar de gevolgen van ondervinden.

Onderstaande enkele factoren met een stukje duiding:

1: Is je website geschikt voor desktop en mobiel? (in de ogen van google uiteraard)

Waar we vroeger veelal vanachter onze desktop websites bezoeken is dit de laatste jaren sterk verandert. En dus vindt google het ook belangrijk dat je website goed gepresenteerd wordt op mobiele telefoons. Je website dient response/adaptive te zijn. En daar komt een stukje techniek bij kijken. Ben je benieuwd of jou website door de test van google komt:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

2: Hoe is het gesteld met de laadtijd van je website?

Websitebezoekers willen graag dat ze snel op je website terecht kunnen. Ook met hun mobiele apparaten. En die laden over het algemeen trager. Trage websites worden niet alleen afgestraft door lagere posities in google maar bezoekers haken ook nog een sneller af op je site. Dus minder business.

3: Komen er veel 404 errors voor in je website?

Op het moment dat bezoekers op je site komen dan kan het voorkomen dat ze op een pagina terecht komen waar de volgende boodschap staat: “de pagina is niet gevonden”. Dat is een zogenaamde 404 error. Dat is minder fijn voor de bezoekers die daardoor sneller van je site af zal gaan. Dus minder business.

4: Heb je duidelijke of onduidelijke url’s?

Google houdt van duidelijke url’s. Op deze manier begrijpen ze waar je webpagina over gaat. Stel je bent verkoper van onder andere keukens, welke van onderstaande url’s zou dan beter zijn?

  1. www.abc.nl/assortiment/keukens/
  2. www.abc.nl/categorie=?12/id=13/

Tja, dit behoefte natuurlijk geen nadere uitleg. Wat wel belangrijk is om te weten is dan bepaalde technische zaken invloed hebben op je url-structuur. Dit kan bijvoorbeeld de configuratie van de server zijn maar ook een CMS-systeem.

5: Begrijpt de robot van google je broncode?

Jij als bezoeker ziet de voorkant van een website. Echter, de robot van google ziet de achterkant van je website. Dit noemen we de broncode. En het is van belang dat de zoekrobot van google zo goed mogelijk begrijpt waar je website over gaat. En natuurlijk zo snel mogelijk. En daar gaat het nogal eens mis! Dit komt, en alvast sorry voor het vakjargon, door diverse zaken, zoals:

  • javascript die de zoekmachine niet begrijpt
  • verkeerd gebruik van html code
  • enorm veel interne styling

Bij een goed opgebouwde broncode is het belangrijk dat structuur en opmaak gescheiden is.

6: Maak je op de juiste manier gebruik van rich markup

Als wel eens zulke resultaten tegen gekomen in de zoekresultaten:

rich markup zoekresultaat

Je ziet hier een zoekresultaat dat verrijkt is met allerlei informatie. Zo zie je de hoeveelheid calorieën die het product bevat, een mooie foto, beoordelingen van mensen en meer. Deze informatie verschijnt er niet zomaar. In de broncode van de website worden stukjes code toegevoegd, zogenaamde rich data (verrijkte data), en daardoor kan de zoekrobot van google dit oppikken. Het dient natuurlijk wel op de juiste manier in de code beschreven te zijn.

Maakt je website gebruik van rich markup en wil je weten of dit op de juiste manier erin staat? Google heeft daar een handige tool voor ontwikkeld. Hiermee kun je het controleren:

Structered data testing tool

7: XML sitemap(s)

Klinkt spannender dan dat het is maar het is wel handig! Een xml sitemap kun je vergelijken met een ordner met daarin tabbladen. Zo heb je bijvoorbeeld een ordner met daarin bijvoorbeeld de volgende tabbladen:

  • Inkoopfacturen
  • Verkoopfacturen
  • Bankafschriften
  • Belastingdienst

Door het zo te ordenen heb je overzicht. In mijn geval geef ik de map ieder kwartaal aan mijn boekhouder en hij gaat aan de slag.

Bij een XML sitemap is dit niet anders. Je kunt het zien als een ordner met daarin verschillende tabbladen, zoals:

  • Pagina
  • Berichten
  • Video’s
  • Afbeeldingen

Alleen geef je deze map niet aan de boekhouder maar aan google. Zodat hij ermee aan de slag kan gaan. Hij kan je pagina’s indexeren, eventuele foutmeldingen constateren en aan ons melden en bekijken welke informatie deze pagina’s bevatten. Het is dus handig als je een XML sitemap aanmaakt (of aan laat maken). En hoe stuur je deze richting google? Door een google search console account aan te maken. Mocht je er niet helemaal uitkomen dan help ik je graag verder.

Content en SEO

Het tweede gebied binnen SEO is content. Dit zijn zaken die we (veelal) kunnen zien op de website. Hieronder staan diverse factoren die hieronder vallen met een stukje duiding.

1: Page title

De page title zegt het eigenlijk al: hiermee kun je aangeven richting de bezoekers waar je webpagina over gaat. En een zoekrobot kan dit ook zien en hiermee een indicatie krijgen waar de pagina over gaat.

Deze page title wordt gepresenteerd in de zoekmachines zoals google. Overigens, soms wijken zoekmachines af van de page title die je zelf ingevuld hebt. Wat belangrijk is, is dat iedere page title uniek is en dat deze maximaal 70 karakters bevat. Heb je meer dan 70 karakters? Dan bestaat de kans dat deze wordt afgebroken in de zoekresultaten.

Als je naar onderstaande afbeeldingen kijkt dan is het blauwe gedeelte de page title van de pagina. Daaronder staat de page description. Daar ga ik het nu over hebben.

2: Page description

De page description betreft de omschrijving van de pagina. Ook hier geldt: zoekmachines willen wel eens afwijken van de page description die je invult. En toch is het verstandig om te doen. Op dit moment heb je maximaal 156 karakters tot je beschikking (zoekmachines willen nog wel eens veranderen) en deze kun je benutten om een wervende tekst te schrijven die bezoekers triggert om op jou zoekresultaat te klikken.

3: Afbeeldingen en video

Het zijn natuurlijk al lang niet meer alleen tekstuele zoekresultaten die je gepresenteerd krijgt in de zoekmachines. Kijk maar eens naar onderstaande zoekresultaten:

blended search seo

Deze afbeeldingen en video’s worden natuurlijk niet gepresenteerd zonder dat je er iets aan doet. In het geval van afbeeldingen is het belangrijk dat je een goede alt-beschrijving schrijft en de juiste bestandsnaam. Hier heb ik overigens een blogartikel over geschreven:

Afbeeldingen optimaliseren voor google

En in het geval van video moet er natuurlijk wel een video geproduceerd zijn, op de site geplaatst zijn en tot slot geoptimaliseerd zijn.

4: Headings

Headings zijn grotendeels vergelijkbaar met hoofdstukken en (sub)paragrafen uit een boek. Grotendeels want in een boek hebt je altijd tekst onder de hoofdstukken en (sub)paragrafen. Dat is in een website niet altijd het geval.

Maar de headingstructuur geeft aan waar een pagina over gaat. We onderscheiden diverse soorten headings: H1 t/m H6. Waarbij iedere pagina in je website bij voorkeur maar 1 H1 heeft. Zoals ieder hoofdstuk in een boek ook maar 1 titel heeft. Een hoofdstuk in een boek kan echter wel diverse paragrafen hebben (H2 in een webpagina) en meerdere subparagrafen (H3 in een website).

5: Teksten

Zoekmachines hechten nog steeds heel veel waarde aan teksten. Waarbij ze wel steeds beter het onderscheid weten te maken tussen waardevolle en minder waardevolle teksten.

Om ervoor te zorgen dat je de juiste teksten schrijft dien je je te verdiepen in waar een bezoeker (lees: je klant) naar op zoek is na het intypen van een specifieke zoekopdracht, zoals “Wat is SEO?”.

En om dit te onderzoeken doen we in eerste instantie zoekwoord onderzoek (ook wel keywordanalyse genoemd). Hiermee krijgen we inzicht in zoekgedrag. En vervolgens kunnen we gaan bedenken welke informatie iemand wil hebben op het moment dat hij dit zoekwoord gebruikt.

Dat klinkt gemakkelijk dan dat het is. Want je bent al snel geneigd te denken dat ze precies zoeken wat jij in je hoofd bedacht hebt. Terwijl het in de praktijk vaak heel anders is. Sterker nog, er zijn verschillende intenties bij dezelfde zoekwoorden.

6: Verse content

Google houdt van verse content. Uiteraard dient deze nog steeds wel waardevol te zijn voor je bezoeker. En dus loont het om regelmatig nieuwe teksten te schrijven of bestaande teksten aan te passen.

7: Goede sitestructuur

Je website bestaat waarschijnlijk uit meerdere pagina’s. Zeker op het moment dat je aan de slag gaat met SEO dan neemt het aantal pagina’s in je website toe.

Maar niet iedere pagina in je website is even belangrijk. En je hebt ook verschillende type pagina’s met verschillende type content.

Op zo’n moment is het verstandig om een goede sitestructuur te ontwikkelen. Niet alleen voor je bezoekers maar ook voor google. Op deze manier kan google ontdekken hoe dat je site “in elkaar zit”. En dat vertaald zich door in betere posities in google (dus meer potentiële klanten).

Ik vergelijk het vaak met de mappen in je computer. Waarschijnlijk maak je gebruik van Word (of een vergelijkbaar programma). Op het moment dat je veel documenten hebt dan is het fijn om deze weer snel terug te kunnen vinden. En daarvoor kun je mappen en submappen aanmaken. Dit zorgt voor structuur.

8: Interne linkstructuur

Je kunt, zeker op het moment dat je website uit veel pagina’s bestaat, links plaatsen op je website. Links waarmee je van de ene pagina naar een andere pagina op je website gaat. Op het moment dat je dit op de juiste manier doet dan zullen je posities in google gaan stijgen. Zorg ervoor dat je interne links relevant zijn.

In dit blogartikel heb ik bijvoorbeeld een link geplaatst naar het blog wat verder ingaat op het optimaliseren van afbeeldingen op je website. Dit is een interne link. Het totaal aan interne links vormt de interne linkstructuur.

Autoriteit en SEO

Autoriteit is op dit moment nog steeds de meest belangrijke factor binnen SEO. Maar om maximaal impact te kunnen creëren zal het technisch fundament wel goed moeten zijn en dient dit onderdeel ook zoveel mogelijk in lijn te moeten liggen met de content op je website.

Maar wat is autoriteit? Even een vergelijking met het “echte” leven: we hebben diverse personen die veel aanzien genieten (in hun branche). Ze worden gezien als autoriteiten en heel veel mensen verwijzen je naar deze personen voor specifieke vragen.

Op het internet is dit niet anders alleen zijn de personen vervangen door links. De zoekrobot van google volgt links op websites. Deze links kunnen binnen de website plaats vinden. Maar om autoriteit op te bouwen gaat het erom dat andere sites naar je verwijzen.

Het aspect kwaliteit speelt (gelukkig) een steeds belangrijke rol in het verkrijgen van autoriteit. Stel, je hebt een webshop in mode en je krijgt een link vanaf een website waar iedere modeliefhebber maandelijks op komt dan heb je een waardevolle link te pakken.

Maar hoe ga je nu die waardevolle links verkrijgen? Hiervoor dien je een linkbuildingstrategie te ontwikkelen.

Hier heb ik ook al eens een blogartikel over geschreven: Linkbuilding, een 9 stappenplan

Samenvattend

In dit artikel ben ik ingegaan op de centrale vraag: Wat is SEO? Ik hoop dat je niet alleen antwoord hebt gekregen op deze vraag maar dat je ook inzicht verkregen hebt in de factoren die een rol spelen en wat het uiteindelijke doel van zoekmachine optimalisatie is: ervoor zorgen dat je doelgroep op je website komt waarbij ze de juiste informatie kunnen lezen. Dit doe je door het juiste technisch fundament te creëren, waardevolle content te creëren en ervoor te zorgen dat het ervoor zorgen dat je doelgroep waardevolle informatie gepresenteerd krijgt op een snelle en overzichtelijke manier.

Robert van Hees

Als Sr. SEO Specialist vind ik het leuk om kennis te delen, uitleg te geven en ambitieuze bedrijven te helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van SEO strategieën. Dit doe ik voornamelijk voor bedrijven in de regio Eindhoven, Oss, Uden, Den Bosch en Nijmegen. Heb je een vraag of wil je graag geholpen worden bij SEO. Ik help je graag verder. Benieuwd wie ik allemaal al heb mogen helpen? Bekijk dan eens mijn cases en referenties.