Adverteren bij Google

Is het verstandig om te adverteren in de zoekmachine van Google? Jazeker, maar alleen als je het op de juiste manier doet! Anders wordt het een dure kostenpost in plaats van een rendabele investering. Hieronder een aantal tips.

1. Kies de juiste campagne-instellingen

Op het moment dat je gaat adverteren, geeft Google je de mogelijkheid om twee belangrijke variabelen in te stellen: geografie en apparaten.

Geografie
Je kunt aangeven waar je wilt adverteren: wereldwijd, Europees, landelijk, regionaal of lokaal. Dit geeft je de mogelijkheid om op die plekken te adverteren waar je doelgroep zit. Voor een bedrijf dat vooral lokaal opereert, is het niet verstandig om nationaal te adverteren. Dan ga je immers betalen voor websitebezoekers die je wellicht helemaal niet goed kunt bedienen.

Apparaten
Adverteren is mogelijk op alle apparaten waarmee we op internet gaan: desktop computers, tablets en smartphones (zoals de iPhone). Mijn advies is om advertenties alleen te tonen op apparaten waarmee je website gebruikersvriendelijk gepresenteerd wordt. Controleer dit even, want anders zal de bezoeker nooit datgene doen waartoe je hem met een advertentie aanspoort (zoals het aanvragen van een offerte).

Kies de juiste zoekwoorden

Als we kijken naar de zoekwoorden waarmee we willen adverteren, dienen we eerst te bepalen wat we van onze doelgroep verwachten. Vaak is dat een bepaalde omzetgerichte actie nadat op de advertentie geklikt is. Die actie is bepalend voor de zoekwoorden die we moeten gebruiken.

We kennen informatiegerichte en actiegerichte zoekwoorden. Als iemand op één woord zoekt (zoals ‘internetmarketing’), is dat een informatiegericht zoekwoord. Het is mij als adverteerder dan niet duidelijk wat die persoon precies zoekt. De kans dat hij uiteindelijk actie onderneemt op mijn website is dan ook niet zo groot.

Als iemand echter meerdere woorden intoetst (zoals ‘internet marketing bureau oss’), neemt de kans toe dat hij uiteindelijk actie gaat ondernemen op mijn website.

Mijn advies is dan ook: gebruik actiegerichte zoekwoorden op het moment dat je wil dat je websitebezoekers actie ondernemen op je website.

Test met advertenties

Google biedt je de mogelijkheid om advertenties te testen. Super, alleen maakt bijna niemand daar gebruik van. Hoe dit werkt? Gelukkig regelt Google veel aan de achterkant!

Je kunt ervoor kiezen om verschillende advertenties te ontwikkelen voor een (groep) zoekwoord(en). Google zorgt ervoor dat deze advertenties rouleren in de zoekmachine. Op deze manier kun je ontdekken welke advertentie beter aanslaat en dus meer potentiële klanten naar je website brengt.

Analyseer regelmatig

Het is natuurlijk belangrijk om regelmatig te (laten) analyseren hoe je advertentiecampagne presteert:

  • Wordt er voldoende op mijn advertenties geklikt?
  • Spendeer ik niet veel budget aan woorden die uiteindelijk niets opleveren?
  • Zijn er wellicht zoekwoorden die ik kan toevoegen aan mijn advertentiecampagne?
  • Ondernemen mensen, nadat ze geklikt hebben op mijn advertentie, de juiste actie op mijn website?
  • Worden mijn pagina’s goed beoordeeld door Google?

De antwoorden op dit soort vragen geven je de mogelijkheid om verbeteringen te ontwikkelen en te implementeren, en zo op lange termijn een hoger rendement te behalen.

Adwords-account en Google Analytics

Google geeft je de mogelijkheid om Google Adwords-campagnes te koppelen aan Google Analytics. Als je dit op de juiste manier doet, haal je nog meer uit je campagnes.

Op het moment dat je Google Analytics namelijk op de juiste manier inricht (lees: doelen instelt) en koppelt aan je advertentiecampagne(s), krijg je dieper inzicht. Niet alleen zie je hoeveel mensen doorklikken op je advertentie, maar je kunt ook meten of ze vervolgens de juiste actie ondernemen, zoals:

  • Een formulier invullen
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Een order plaatsen.

Als ze dit doen, realiseren we conversies. En dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait!

Samenvattend

Adverteren via Google is nog rendabel! Voordat je ermee aan de slag gaat dien je echter eerst:

  • Een goede strategie te (laten) ontwikkelen
  • Google Adwords op de juiste manier op te zetten
  • Een Google Analytics-account aan te maken en goed in te richten
  • Je Google Adwords campagne(s) te koppelen aan je Google Analytics-account.
2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *