Afbeeldingen optimaliseren: zo doe je dat

In de strijd om vindbaarheid gaat het vaak alleen maar over tekst. Gek eigenlijk, want ook afbeeldingen bieden uitstekende manieren om te optimaliseren. Het probleem is alleen: weinig mensen weten hoe dat moet. Na het lezen van dit artikel kun je direct aan de slag.

Er zijn grofweg twee manieren om je afbeelding te optimaliseren:

1. Bestandsgrootte minimaliseren
2. Tekst optimaliseren.

Pak je dat goed aan, dan zul je beter scoren bij Google. Ten eerste zoeken steeds meer mensen direct op afbeeldingen. Ten tweede toont Google bij de ‘gewone’ zoekresultaten steeds vaker afbeeldingen. En ten derde dragen geoptimaliseerde afbeeldingen bij aan de score van de pagina als geheel.

afbeeldingen optimaliseren voor google

Redenen genoeg dus om je afbeeldingen te optimaliseren, ook omdat veel concurrenten dat niet doen. Daar gaan we!

1. Bestandsgrootte minimaliseren
De omvang van een beeld (in kB) is behoorlijk van invloed op de omvang van je pagina. En die telt weer mee voor je ranking. Klein houden dus, dat beeld!

Dat doe je door je afbeelding eerst in een eigen programma op maat te maken. Soms kan dat ook in het CMS, maar dan bestaat de kans dat Google toch de originele grootte ‘telt’. Niet doen dus.

Mijn favoriete programma’s voor beeldbewerking zijn:

– Snagit
– Adobe Photoshop

Ook het verkleinen (comprimeren) van een beeld kun je het beste doen vóór het uploaden. Hiervoor geldt dezelfde reden: de kans bestaat dat Google anders toch de originele grootte van je afbeelding ‘telt’.

Er zijn geen harde richtlijnen voor wat de ideale omvang is. Vaak is het gewoon een kwestie van proberen en kijken wat het resultaat is. Mijn ervaring is dat je een afbeelding van bijvoorbeeld 100 kB doorgaans kunt verkleinen tot zo’n 65 kB.

Mijn favoriete programma’s voor comprimeren van afbeeldingen zijn:

– PunyPNG (voor .png-bestanden)
– JPEG-mini (voor .jpg- of. jpeg-bestanden).

Google kan het beste overweg met .gif, .png-, jpg- en jpeg-bestanden. De kwaliteit van .gif afbeeldingen laat vaak te wensen over. Ik gebruik zelf altijd .png of .jpg.

2. Tekst optimaliseren

Ook de tekst van je afbeelding is belangrijk om deze te optimaliseren. De tekst… van een afbeelding? Jazeker!

Een afbeelding kan 5 teksten hebben:

– De bestandsnaam
Simpelweg de naam van het bestand dat je in het CMS uploadt. Google kan de bestandsnaam lezen, maar als websitebezoeker zie je deze niet.

– De alt tag
Bedoeld om zoekrobots te vertellen waar de afbeelding over gaat (de robot kan dat namelijk zelf niet ‘zien’). De alt tag zie je als websitebezoeker niet.

– De title tag
Verschijnt wanneer je met je muis over de afbeelding gaat. Google ziet deze tekst niet.

– Het bijschrift
Vertelt de lezer iets over de foto, zoals in de krant. Google ‘ziet’ deze tekst wel, maar koppelt deze niet aan de afbeelding. Je maakt deze tekst in de teksteditor van je CMS.

– De URL
De URL is geen echte tekst natuurlijk, maar ook hier kun je Google een handje helpen. Ten eerste door geen ingewikkelde ‘query’-URL te maken (met allerlei leestekens erin). Ten twee door het belangrijkste zoekwoord achter de laatste slash (/) te plaatsen.

De bestandsnaam maak je op je eigen computer, de alt tag in het CMS (nadat de afbeelding is geüpload). Gebruik hierbij de zoekwoorden waarop je de pagina en/of de afbeelding wilt optimaliseren. Enkele belangrijke tips:

– Ga niet spammen.
– Gebruik maar één of twee zoekwoorden per naam.
– Gebruik de underscore (_) of een streepje (-) in plaats van de spatie, want Google leest ‘20%’ in plaats van een spatie, waardoor je tekst onleesbaar wordt
– Zorg ervoor dat de zoekwoorden voor de afbeeldingen overeenkomen met de zoekwoorden van de rest van de pagina. Zo weet Google nog zekerder dat de afbeelding relevant is.

Wil je de bestandsnaam en de alt tag verschillende namen geven (bijvoorbeeld om meerdere zoekwoorden te kunnen gebruiken)? Zet de alt tag dan in voor de belangrijkste zoekwoordencombinatie. De alt tag is voor Google namelijk belangrijker dan de bestandsnaam.

Tot slot: Google gebruikt de title niet, maar deze zou ik toch optimaliseren. Dat komt immers ten goede aan de gebruikerservaring. En daar gaat het uiteindelijk om!

En tot slot: vergeet interessante afbeeldingen niet in Picasa te zetten. Ook hier kun je weer wat mee doen maar dat ik voor een ander blog.

Afbeeldingen optimaliseren doe je zo
Samengevat werkt het optimaliseren van afbeelding dus zo:

1. Bewerk je afbeelding niet in het CMS, maar in een ander programma.
2. Optimaliseer de bestandsnaam.
3. Comprimeer het bestand vóór het uploaden.
4. Optimaliseer de alt tag.
5. Zorg ook voor een goede title tag en een passend bijschrift.
6. Zorg voor context/relevantie in je tekst.

En natuurlijk mag je me bij vragen altijd bellen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *