Internetmarketing begrippen: mijn top 15 jargon (mét uitleg)

‘Als je SEA te duur vindt, kun je het via de organische resultaten proberen. Maar dan moet je wel de anchorteksten en ALT-teksten op de landingspagina aanpassen. Je wilt immers wel conversie.’ Oftewel: mijn top 15 van internetmarketingjargon. Mét uitleg uiteraard…

 

online marketing begrippen uitgelegd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In willekeurige volgorde:

Organische resultaten
De zoekresultaten die bij Google aan linkerkant gepresenteerd worden.

Gesponsorde resultaten
De resultaten die bij Google aan de rechterkant en (soms) linksboven gepresenteerd worden.

SEO
Afkorting voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie): de activiteiten die erop gericht zijn om hoge posities te behalen bij de organische zoekresultaten van de zoekmachine (Google dus).

SEA
Afkorting voor Search Engine Advertising (zoekmachine-adverteren): de activiteiten die erop gericht zijn om (rendabel) te adverteren bij Google.

Keywordanalyse
Onderzoek naar en analyse van de zoekopdrachten die mensen in Google gebruiken bij een bepaald onderwerp.

Anchortekst
De tekst waarmee een link wordt weergegeven. In deze zin is ‘afbeeldingen optimaliseren’ de anchortekst.

ALT-tekst
Afkorting van Alternative text (alternatieve tekst): de tekst die in het CMS aan een afbeelding kan worden toegevoegd, zodat Google weet waar de afbeelding over gaat.

Linkbuilding
Het genereren van links vanaf andere websites naar jouw website, een belangrijk onderdeel van SEO.

Duplicate content
Letterlijk: ‘dubbele inhoud’. Ontstaat wanneer dezelfde content via verschillende URL’s te benaderen is. Dit heeft een negatieve impact op SEO.

Landingspagina
Specifieke pagina waar men op landt nadat men op een banner of online advertentie heeft geklikt. Deze pagina is vaak expliciet ingericht voor het creëren van conversie.

Conversie
De mate waarin een vooraf gedefinieerd doel wordt bereikt (zoals een online offerteaanvraag of een bestelling in een webshop).

Bouncerate
Het percentage bezoekers dat de website verlaat op de pagina waar ze binnen zijn gekomen.

Usability
Discipline die zich bezighoudt met het gebruiksvriendelijk maken van websites.

Persuasion
Discipline die zich bezighoudt met het beïnvloeden van websitebezoekers om vooraf gedefinieerde acties te ondernemen (inderdaad, daar heb je die conversie weer…).

Heb je zelf internetmarketingjargon waar je meer over wilt weten? Bel of mail me, dan geef ik het antwoord!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *