Bouw het en ze zullen komen! Of juist niet?

Sorry, deze titel is niet echt origineel. Sterker nog, hij is gejat. Het enige wat ik gedaan heb, is vertalen. Wellicht zegt de tekst “Build it and they will come” u meer. Een kleine tip: hij komt uit een film waarin Kevin Coster speelt.

Als we kijken naar websites, gaat dit principe niet op. Ik kom ze in de praktijk dagelijks tegen: fantastische websites die op het einde van de dag geen geld in het laatje brengen. Eeuwig zonde, want zo mist u veel potentiële klanten en omzet. En u raadt al waar die omzet naar toe gaat: naar uw concurrenten!

Maar wat doen zij dan anders dan u? Want zij hebben toch hetzelfde als u: een website. Dat klopt, maar daar hebben ze wel het volgende aspect aan toegevoegd:

MARKETING

Marketing is vaak het ontbrekende, maar essentiële puzzelstukje! Hoe komt het dat dit vaak ontbreekt? De twee belangrijkste antwoorden zijn de volgende:

  • Marketing is onzichtbaar voor de meeste mensen, dus dit specialisme wordt in eerste instantie niet meegenomen.
  • Het traject naar een succesvolle website wordt nogal eens op een verkeerde manier ingevuld. Vaak is het startpunt een webdesigner of -bouwer. Specialisten die absoluut een belangrijke rol spelen, maar pas later in het proces ingezet dienen te worden. Het startpunt is het ontwikkelen van een online marketingstrategie!

Het startpunt: online marketing strategie

Op het moment dat uw website geld in het laatje moet brengen, moet u niet starten met het bouwen van een website, maar met het ontwikkelen van een online marketing strategie. En deze laat u niet ontwikkelen door een websitebouwer of webdesigner.

U kunt het vergelijken met de bouw van een huis: u start niet met het bouwen van een huis. U laat eerst tekeningen maken. En deze worden niet gemaakt door de bouwer, maar door de architect.

In een online marketingstrategie bepalen we onder andere:

  • De doelstellingen die we willen halen
  • Wie uw doelgroep is
  • Hoe we deze (potentiële) klanten gaan bereiken
  • Uw communicatieboodschap
  • Wat u wilt uitstralen
  • Welke informatie er op de website moet en op welke plek deze moet komen (een architect doet dit ook bij uw huis: heeft u wel eens een deur op het dak gezien in de bouwtekening?)
  • Welke (omzetgerichte) acties een bezoeker moet ondernemen op uw website
  • Op welke manier we (potentiële) klanten online willen betrekken.

Op het moment dat de online marketingstrategie duidelijk is, hebben we het juiste fundament gecreëerd. Overigens, ik ben geen online marketeer die enorme pakken papier verspilt om de online marketingstrategie te beschrijven. Een goede strategie past op 1 A4-tje!

Nu kunnen we de rest van de puzzel gaan invullen met de andere internetspecialisten, zoals de webdesigner, websitebouwer, seo marketeer, sea marketeer en online tekstschrijver. Zij kunnen nu aan de slag, allemaal op basis van de online marketingstrategie.

Richtlijnen

Naast de online marketingstrategie dienen specialisten rekening te houden met bepaalde online marketingrichtlijnen: richtlijnen die ervoor zorgen dat het online marketingproces op de juiste manier ingevuld kan worden.

Een schrijnend voorbeeld is een website die is opgebouwd in Flash. Het ziet er fantastisch uit, maar het heeft ernstige gevolgen voor Google. Het bereiken van hoge posities in Google wordt met Flash bijna ondoenlijk. En dat terwijl u wel uw doelgroep wilt bereiken!

Daarnaast kunnen Flash websites niet weergegeven worden op de iPhone. Niet zo handig, want uw doelgroep kan geen omzetgerichte acties ondernemen.

Samenvattend

Wilt u graag een succesvolle website die geld in het laatje brengt? Zorg ervoor dat:

  • U begint met het ontwikkelen van de online marketingstrategie
  • Er online marketingrichtlijnen opgesteld worden voor de andere betrokken specialisten
  • U de juiste specialisten inschakelt, zoals: webdesigner, websitebouwer, online tekstschrijver, seo marketeer, social media marketeer en sea marketeer.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *