Keywords: choose your battles in SEO land

Wist je al dat er maar ongeveer 10 organische zoekresultaten worden getoond op de eerste van google? Het zou zomaar 1 van de antwoorden kunnen zijn die ik geef op de volgende uitspraak: ik wil graag met het woord hypotheek op de eerste pagina in google. Nou vooruit: het liefst op plaats 1.

Nu is het niet zo dat ik een uitdaging uit de weg ga, zeker niet! Het is me in het verleden al vaker gelukt om zeer goed te scoren in markten die zeer concurrerend zijn. Maar iedere SEO-er is ook afhankelijk van verschillende factoren zoals bijvoorbeeld de waarde van je huidige site ten opzichte van je concurrentie in de ogen van google.

de juiste zoekwoorden kiezen

Mocht je vandaag een site lanceren als hypotheekverstrekker en snel op de eerste pagina van google terecht wilt komen met het zoekwoord “hypotheek”. Dat is enorm ambitieus en dat valt te waarderen maar wellicht is het toch niet een enorm slimme keuze. Vergelijk het met een tennisser die zojuist 10 trainingen gevolgd heeft en vervolgens van Roger Federer wil gaan winnen.

Oké je punt is duidelijk zul je nu wellicht denken! Kom nu maar eens met tips die me helpen bij het selecteren van zoekwoorden. Hier komen ze!

Onderzoek zoekgedrag

Maak een lijst van zoekwoorden waar je doelgroep op zoekt. Dit noemen ze ook wel keywords. En stop niet bij 10 zoekwoorden! Maak een flinke lijst van minimaal 100 zoekwoorden. We moeten tenslotte wat te kiezen hebben!

Onderzoek het zoekvolume

Het is natuurlijk handig om te weten hoe vaak mensen de zoekwoorden gebruiken in google. Google geeft hier op dit moment nog inzicht in via het advertentieprogramma google adwords. Hierin zit een handige zoekwoordplanner waar je inzicht kunt krijgen in de zoekvolumes.

Onderzoek de concurrentie

Voor de duidelijkheid: in google concurreer je op zoekwoordniveau! Je hebt nu een lijst met zoekwoorden en indicatieve zoekvolumes. Gemiddeld genomen is het zo dat woorden waar veel op gezocht een hoger concurrentieniveau hebben.

Maar laten we eens kijken naar andere signalen die iets zeggen over de concurrentie:

  1. Aantal zoekresultaten in google: als je een zoekwoord intoetst in google dan laat google zien hoeveel zoekresultaten er zijn. Kijk maar eens net onder de zoekbalk!
  2. Bekijk je eigen autoriteit en vergelijk die met de autoriteit van de concurrentie op de eerste pagina. Autoriteit kun je op vele manieren meten. Zelf maak ik gebruik van de gratis tool van Moz.
  3. Bezoek de social media kanalen van de top 10 sites. Zijn ze heel actief, hebben ze veel actieve volgers, krijgen ze veel reacties op hun berichten, etc.
  4. Bezoek de site en bekijk of ze een blog hebben waar ze regelmatig op bloggen. Vaak een goede indicator of dat het bedrijf serieus bezig is.
  5. Op het moment dat je dit gedaan hebt dan ben je al een stuk verder en kun je ook betere afwegingen maken in de selectie van je zoekwoorden.

Hopelijk helpen deze tips je op weg! En als je vragen hebt dan kun je me natuurlijk altijd bellen of mailen: 06-45026182 robert@1-internetmarketing.nl

SEO, ik houd me er al sinds 2006 mee bezig. Voorheen als online marketeer die zich ook bezig hield met SEO maar de laatste jaren heb ik me erin gespecialiseerd. Dit vanwege de complexiteit en de snelle veranderingen! Ik werk als SEO specialist voornamelijk in de regio Eindhoven, Nijmegen en Den Bosch.