Er moet me iets van het hart

Als sinds 2008 (en stiekem daarvoor al) vind ik online marketing echt gaaf. Met name SEO, oftewel het realiseren van topposities in google! Dat doe ik met passie die verder reikt dan de kantooruren. SEO is iets wat me ’s avonds ook nog bezig houdt. Mijn vriendin wordt er eerlijk gezegd wel eens gek van. En terecht want het wil regelmatig voorkomen dat ik ’s avonds op de bank mijn smartphone zoekopdrachten invoer waar ik voor mijn opdrachtgevers op wil scoren.

Vorige week zat ik op de bank en zag ik een bericht voorbij komen. Een bedrijf had zijn nieuwe site live gezet. Gaaf, leuk! Dus ik ging de site checken en bekijken in hoeverre er rekening gehouden is met SEO. Met name of SEO meegenomen is in de migratie. En wat bleek: ik kwam op veel pagina’s terecht die een 404 response code geven. In Jip en Janneke taal: de pagina is niet gevonden. Visueel ziet zoiets er vaak zo uit:

404 pagina niet gevonden

Oh nee dacht ik! Wat is hier gebeurd? Welke partij heeft dit uitgevoerd. Ik ging vervolgens even kijken welke partij het traject verzorgd heeft en welke diensten ze aanbieden. Ik ga overigens geen namen noemen maar ik las op hun site wel dat ze verstand hebben van SEO. En toen werd ik pissig want dit bureau zou deze dienst helemaal niet op hun site moeten zetten! Dit soort bedrijven bezorgd onze bedrijfstak een slechte naam. Potentiële opdrachtgevers geven ons het vertrouwen om op een goede manier met hun investeringen om te gaan en zijn vaak maar beperkt in staat om de kwaliteit te toetsen. En daar maken bedrijven, bewust of onbewust, gebruik van. En daar baal ik van! Dit heeft de afgelopen jaren geresulteerd in vele (telefoon)gesprekken waarbij ik de teleurstelling van bedrijven, soms tot tranen toe, heb mogen ervaren. Waarschijnlijk was dit de druppel die me heeft doen besluiten om er een artikel aan te wijden. En eigenlijk baal ik daarvan want ik houd ervan om positief in mijn communicatie te zijn! Ik wil niet die zeiksnor zijn.

Waarom dan toch dit artikel? Omdat ik een signaal af wil geven aan onze bedrijfstak: “handel in het belang van je (potentiële) klanten. En durf samen te werken met bedrijven op specialisaties die je zelf niet in huis hebt.”Daar heb ik respect voor! Want het online speelveld is inmiddels dusdanig divers geworden dat het vaak zo zal zijn dat je niet alle expertises in huis hebt. Terwijl je klant er wel bij gebaat is. Durf dan samen te werken met partijen die deze kennis toe kunnen voegen of neem iemand aan die de gevraagde expertise in huis heeft. Dat vind ik lange termijn visie!

Wat is er bij deze website gebeurd: pagina zijn geredirect naar niet bestaande pagina’s. Een simpele metafoor om het uit te leggen: stel, u gaat verhuizen van adres A naar adres B. Dan geef je aan iedereen door dat je naar adres B gaat. Logisch toch? In dit geval heeft deze partij “de post” permanent doorgestuurd naar een adres dat niet bestaat. Ik noem dit even adres C.

De gevolgen voor de klant:

  • De waarde van het oude adres wordt niet doorgestuurd naar het nieuwe adres.
  • Een slechte gebruikservaring voor de bezoekers. Ze vinden namelijk niet datgene waar ze naar op zoek waren!
  • Omzetverlies voor de klant. Nu is deze klant niet volledig afhankelijk van het internet maar stel dat dit wel het geval was geweest dan waren de gevolgen niet te overzien.

Mijn oproep aan bedrijven in onze branche: handel in het belang van de klant en durf op vlakken waar je onvoldoende kennis hebt samenwerkingsverbanden aan te gaan met andere specialisten.

En voor bedrijven die in het traject zitten van hun huidige naar een nieuwe site. Durf te vragen! Ik geef graag aan waar je op moet letten vanuit SEO perspectief: 06-45026182.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *