SEO tips 2017

2016 is alweer achter de rug! Maar wat zal SEO ons brengen in 2017? Waar moet je op letten als bedrijf? wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op SEO gebied? Hieronder zet ik een aantal SEO tips voor 2017 op een rij. Je zult je handen er vol aan hebben.

seo tips

Tip 1: Zorg ervoor dat je website geschikt is voor mobiel (volgens google)

Al in 2014 kondigde google aan dat websites die zij als mobiel vriendelijk beschouwde een plusje kregen in de mobiele rankings. In het begin liep dit nog niet zo’n vaart. Zo had ik zelf een site die niet geschikt was voor mobiel volgens google. Ik had namelijk een geschaalde website en geen responsive of adaptive website. Maar ik heb daar geen last van gehad in mijn rankings. Mijn rankings op mobiel en desktop bleven gelijk. De impact in grotere landen, bijvoorbeeld de Verenigde Staten, was dit wel duidelijk merkbaar.

Nu is de situatie echt anders. In Nederland zie je nu wel dat bedrijven die nog steeds geen mobiel vriendelijke site hebben daarvoor wel gestraft worden in google. Maar wat wellicht nog veel belangrijker is: het gedrag van mensen verandert sterk. Steeds meer mensen benaderen websites via mobiele apparaten. En als je website niet gebruiksvriendelijk is voor mobiele bezoekers dan zullen ze afhaken. Dus mocht je nog steeds geen website hebben die geschikt is voor mobiel: zet dit hoog op de agenda voor het eerste kwartaal van 2017!

Tip 2: Ga aan de slag met contentmarketing

Contentmarketing, weer zo’n lekker containerbegrip wat je de afgelopen jaarlijks terug ziet keren in de tips en trends rubriek. En dat zal waarschijnlijk nog wel even zo blijven. Waar grote bedrijven dit al wel redelijk oppakken zie je dat dit bij het MKB nog wel wat achter blijft. Maar wat is contentmarketing nu precies en waarom wordt er steeds meer nadruk op gelegd? In het verleden heb ik al wel eens een blogartikel geschreven over content marketing waarin de volgende definitie staat: de online informatiebehoeftes van uw doelgroep achterhalen en daarop inspelen met goede, gerichte content. Heel simpel gezegd: ga achterhalen welke informatie je doelgroep nodig heeft door onderzoek te doen naar het zoekgedrag van je doelgroep. Op het moment dat je dit in kaart hebt ga je gave content (lees: teksten, video, infographics, whitepapers, etc) ontwikkelen.

Logisch toch zul je denken? Ja dat klopt maar dit gebeurd nog lang niet altijd! Hoe dat komt: een exact antwoord heb ik niet maar wel een aannemelijke aanname. Voorheen was google nog redelijk makkelijk te foppen (en in Nederland helaas nog steeds wel) door de trukendoos te openen. SEO’ers met een meer technische achtergrond konden vaak nog goede rankings realiseren zonder waardevolle content te bieden. Daar baalt google uiteraard van omdat ze waardevolle content wel bieden. Content waar mensen om vragen! In de loop der jaren is google steeds slimmer geworden en ze leren steeds sneller! De ouderwetse trukendoos zal steeds meer uit beeld verdwijnen en echt waardevolle content zal zegevieren. Yes! Maar dit betekent wel iets voor bedrijven. Want op welke content zit mijn doelgroep nu te wachten? En hoe ga ik mijn bedrijf erop inrichten? Ga ik iemand aannemen die hiermee aan de slag gaat of ga ik iemand van buitenaf inschakelen die me gaat ondersteunen om dit goed op te pakken. Wat het ook mag zijn: ga ermee aan de slag!

Tip 3: Zorg dat je website AMP proof is

Huh, AMP proof! Ja AMP proof. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Dit is wat je erover moet weten: mobiele bezoekers willen graag snel over de juiste informatie beschikken. Alleen het is vaak zo dat mobiele content nog heel veel laadtijd nodig heeft. Met als gevolg een slechtere gebruikservaring. Dit wil google uiteraard niet want ze willen dat mensen, zeker actueel nieuws, snel voorgeschoteld krijgen. In de Verenigde Staten zien we dat websites die AMP proof zijn al een label mee krijgen. Dit ziet er zo uit:

amp proof

Hoe krijg je nu je website AMP proof? Op de website van het AMP project vind je heel veel informatie. De informatie is wel in het Engels.

Tip 4: Bekijk kritisch je focus keywords

Heb je al wel eens een gedegen keywordanalyse uitgevoerd? Die laat zien wat het zoekgedrag van je doelgroep is? En als je dat gedaan hebt hoe lang is dat geleden? Een jaar? Of een paar jaar? Als dit het geval is dan adviseer ik je om nog eens kritisch te kijken naar de ontwikkelingen. Want wellicht dat bepaalde zoekopdrachten veel minder gebruikt worden en anderen juist veel meer. En wellicht ontdek je ook wel compleet nieuwe zoekopdrachten die voorheen niet gebruikt werden of die je nog niet ontdekt had.

Hoe kun je dit doen? Er zijn een aantal mogelijke bronnen:

  • de keywordplanner van google. Hij wordt steeds minder transparant maar biedt nog steeds inzicht
  • google webmastertools. Veel bedrijven maken niet gebruik van deze gratis tool van google maar als je deze wel hebt geïmplementeerd dan kun je er hele waardevolle informatie uit halen. Waaronder de zoekopdrachten waarop je vertoont werd en het aantal vertoningen
  • adverteer je via google adwords? Ga eens kijken op welke zoekopdrachten je vertoont werd. Dit zijn hele accurate gegevens! Het kost je wel wat 🙂
  • Bekijk de terminologie in (online) publicaties. Staan hier termen in die je nog niet gebruikt?

Tip 5: Bepaal de waarde van SEO voor je business

Wat is de waarde van SEO voor je bedrijf? Een belangrijke maar tegelijkertijd lastige vraag! Want je kunt vooraf nooit exact aangeven wat een investering gaat opleveren. Hiervoor zijn er teveel variabelen die niet te controleren of constant genoeg zijn. Zo kun je vooraf nooit exact aangeven wat het zoekvolume is. Google laat wel cijfers zien maar dit doen ze nu in bandbreedtes, bv 100-1000 of 1000-10000, en van veel zoekwoorden geven ze aan dat er niet op gezocht wordt. De praktijk laat anders zien. En dan praten we nog niet over posities in google die nooit te garanderen zijn. Enerzijds omdat het kennisniveau van de persoon of personen die de SEO strategie uitzetten enorm verschilt en anderzijds omdat google continu zijn algoritme aan het verbeteren is zonder inzicht te geven hoe het algoritme precies werkt.

Hoe dan wel? Daar zijn verschillende oplossingen voor:

1: Reserveer een bepaald percentage van je (geprognotiseerde) omzet voor online marketing. Dit is vaak 5 tot 10%.

2: Mocht je google analytics goed ingericht hebben dan kun je hier bekijken hoeveel conversies je gerealiseerd hebt en welke tot stand zijn gebracht door SEO. Vervolgens dien je het aantal conversies te vermenigvuldigen met de gemiddelde omzetwaarde van je producten/diensten. Opmerking: Deze methode geeft je handvaten maar houden geen rekening met het feit dat meerdere kanalen een rol spelen bij de uiteindelijk conversie.

Zorg ervoor dat je website secured is

Google heeft al aangegeven dat security een steeds belangrijker wordend onderdeel is. Voorheen was dit voornamelijk binnen omgevingen waar gevoelige informatie ingevoerd werd, denk aan het besteltraject in een webshop, maar google trekt dit nu vel breder en geeft nu ook een kleine plus op SEO gebied. Daarnaast is het zo dat website bezoekers er ook meer op letten. Mocht je nu nog een website hebben waarvan de url begint met http:// dan is deze nog niet secured. Dit betekent dat de informatie die vanuit de server naar de browser wordt verstuurd niet versleuteld is. Bij websites die wel secured zijn begint de url met https://. Nu zijn er verschillende niveau van beveiligen. Hier heeft kwaaijongen Roel van Leuken een mooi artikel over geschreven: Wat is SSL?

Tot zover mijn SEO tips voor 2017. Er zijn nog veel meer tips te geven maar ik geloof dat je je handen al vol hebt aan de bovenstaande voor het komende jaar. Op naar een succesvol SEO jaar. En mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kun je hieronder een reactie achterlaten, mailen en/of bellen: info@1-internetmarketing.nl of 06-45026182.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *