Digitale verleiding: verhoog uw conversie
Wist u dat 25% van de bezoekers van een boekhandel daadwerkelijk iets koopt? En dat de meeste websites al blij zijn met 5%? Hoe dat komt? Simpel: uw website verleidt de bezoeker onvoldoende! Het boek van Maurits Kaptein helpt u gegarandeerd om het beter te doen.
In mijn vorige blogartikel heb ik het al gehad over de beïnvloedingstechnieken van Cialdini: wederkerigheid, autoriteit, commitment en consistentie, sympathie, sociale bewijskracht en schaarste. Maurits Kaptein gaat een stap verder met deze technieken: hij laat zien dat het mogelijk is om op individueel niveau te ontdekken voor welke beïnvloedingstechniek een specifieke websitebezoeker het meest vatbaar is.
Als webondernemer heb je daarmee goud in handen. Want je kunt algemene verleidingstechnieken nu op maat gaan toepassen, elke keer weer!
Effect = Bereik x Impact
We pakken er even een ‘oude’ marketingregel bij: Bereik x Impact = Effect.
Bereik = het aantal mensen dat je kunt bereiken binnen een bepaalde periode
Impact = het aantal mensen dat overgaat tot de gewenste actie
Effect = het eindresultaat.
Op dit moment is het zo dat online de Impact vele malen lager ligt dan offline. En dat terwijl online het potentiële Bereik vaak veel groter is. Als ik een webshop met boeken heb, zal ik immers altijd meer bereik hebben dan een lokale boekhandel. En mijn winkel is ook nog eens 24/7 open.
Stel je eens voor dat de Impact online net zo groot zou zijn als offline… Wat zou dat dan betekenen voor het Effect? Een enorme stijging van je omzet!
Geen hogere wiskunde
Maurits Kaptein is assistent-professor Statistiek aan de Universiteit van Tilburg en promoveerde met zijn onderzoek naar beïnvloedingsprofielen cum laude aan de TU Eindhoven en Stanford University. Toch is zijn theorie geen hogere wiskunde.
Sterker nog, ik denk dat iedereen die online commercieel actief is, zijn boek zou moeten lezen. Al is het alleen maar om je te realiseren waar we over een paar jaar staan. Én om ook nu alvast meer Impact en dus meer Effect te behalen. Succes!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!