Kaarten lezen en sterren kijken

Als we het tegenwoordig over ‘navigatie’ hebben, denken we al snel aan een cursor die zich op een beeldscherm langs menu-items en hyperlinks beweegt. Maar navigeren, dat deden ze vroeger natuurlijk aan de hand van de sterren.

Neem de tijd van de VOC. Onze landgenoten voeren om Afrika heen naar de Oost, om daar specerijen op te halen. Een lange en gevaarlijke reis waarop van alles kon gebeuren, maar over de exacte koers was weinig onzekerheid.


website navigatie en structuur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dat kwam enerzijds door de redelijk gedetailleerde kaarten die toen al bestonden, maar dat alleen was niet voldoende. Wat heb je immers aan een kaart als je niet weet waar exact je je op de kaart bevindt?

Daarvoor werden de sterren gebruikt: aan de hand van je positie ten opzichte van de sterren kon je heel precies berekenen waar je op dat moment was. En zo kwam het dat ons land schathemeltjerijk werd: we wisten de juiste plekken en de juiste handelswaar te vinden.

Online: hetzelfde

Het is een flinke sprong in de tijd, maar online gebeurt tegenwoordig eigenlijk precies hetzelfde. De webgebruiker is op weg naar zijn bestemming (een product bestellen of informatie opzoeken bijvoorbeeld), maar kan ongemerkt – en onbewust – van koers veranderen.

Als hij immers niet exact weet waar hij heengaat en ook geen aanwijzingen tegenkomt, komt hij misschien wel ergens anders uit. En komt er dus helemaal niks van die geplande aankoop of download.

Aan u de taak om van uw website een heldere kaart te maken. En om de routes duidelijk af te bakenen met sterren…

Uw sterren

Maar wat voor sterren dan? Welnu, de keuze is groot. Hieronder een aantal voorbeelden.

1. Een leesbare url zónder vreemde tekens. Dus geen %_goto? et cetera
2. Een duidelijke url-structuur: Als horeca.nl/eten/biologisch-eten bestaat, dan moet horeca.nl/eten ook bestaan
3. Een consistente hoofdnavigatie die op elke pagina terugkomt. En steeds op dezelfde plaats, bij voorkeur boven of links
4. Een duidelijke menustructuur met concrete menunamen. Dus bijvoorbeeld niet: ‘Informatie’ (want wat is géén informatie?)
5. Een duidelijke sitestructuur. ‘Vroeger’ zei men nog wel eens dat je in maximaal 3 klikken naar de eindbestemming zou moeten kunnen komen. Op het moment dat een website wat groter wordt, is dat een illusie. Dat geeft niet zo lang je menustructuur maar duidelijk is en je bezoeker steeds ‘zeker weet’ dat hij op het juiste spoor zit.
6. Een herkenbaar en consistent doorgevoerd ontwerp: Zodat de ‘kaart’ steeds herkenbaar is
7. Een kruimelpad. Zoals Home > Eten > Biologisch eten > Biologisch vlees
8. Verschillende kleuren voor verschillende toepassingen. Geef links in uw website een andere kleur dan niet klikbare tekst. Zorg ervoor dat grafische elementen, gericht op actie, een onderscheidende kleur hebben. In mijn website heb ik voor de kleur groen gekozen.

Met deze sterren zorgt u ervoor dat uw reiziger makkelijk zijn doel bereikt. En daarmee ook úw doel: die verkoop of die download.

En ondertussen weet ook Google de weg op uw website veel beter te vinden, want Google leest (voor een deel) dezelfde sterren als uw bezoeker. Hoe beter u Google faciliteert, des te beter dat is voor de vindbaarheid van uw website.

En u begrijpt: in de oceaan die Google heet, bent u niet de enige eindbestemming…

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *