Contentstrategiepiramide: zo simpel kan het zijn

Nee, het is geen wondermiddel. Maar als je te midden van al je boodschappen, kanalen en doelgroepen door de bomen het bos niet meer ziet, kan de ‘contentstrategiepiramide’ uitkomst bieden.

In zijn vorige blogartikel heeft Robert ons uitgelegd wat contentmarketing en contentstrategie zijn. Omdat opfrissen nooit kwaad kan:

– Contentmarketing = de online informatiebehoeftes van uw doelgroep achterhalen en daarop inspelen met goede, gerichte content

– Contentstrategie = de juiste content op het juiste moment bij de juiste doelgroep via het juiste kanaal onder de aandacht brengen

Vrij complex, maar er zijn diverse hulpmiddelen om het ons wat makkelijker te maken. Zoals de contentstrategiepiramide van auteurs Karel Kolb en Joery Bruijntjes.

contentstrategiepiramide

Dit model helpt je om een langetermijnstrategie te ontwikkelen en uit te voeren. Die kanttekening maak ik bewust, want contentmarketing is een kwestie van de lange adem. En juist dan is het belangrijk om consequent te zijn in de keuzes die je maakt. En dat is wat dit model doet: je helpen om bewuste keuzes te maken.

Laten we eens kijken naar de 6 keuzes:

1. Kernboodschap: wat wil je dat je doelgroep onthoudt?

2. Thema’s: aan welke overkoepelende thema’s hang je de komende periode al je content op?

3. Issuekalender: welke gebeurtenissen kun je gebruiken om je content aan op te hangen?

4. Campagnes: welke marketingcampagnes ga je met je content ondersteunen?

5. Kanalen: welke kanalen zet je in en welke content is voor welk kanaal bruikbaar?

6. Doelgroep: wie wilt u bereiken en hoe hebben de doelgroepen interactie met u en elkaar?

In eerste instantie lijkt het oude wijn in nieuwe zakken: het gewone marketingverhaal in een slim ogend model gegoten. En in tweede instantie… vind ik dat eigenlijk nog steeds. Want het gaat om vragen en antwoorden die bij ieder marketingvraagstukken om de hoek komen kijken.

Maar… who cares? Het model helpt je om je bewust te zijn van de vele keuzes die je bij contentmarketing moet maken.

1. Kernboodschap
Je moet dit model van boven naar beneden ‘lezen’. Oftewel: als allereerste bepaal je wat je kernboodschap is. Eigenlijk zoals je met al je marketingactiviteiten doet:

Wie ben je?
Waarom doe je wat je doet?
Hoe doe je dat?
Wat heb je precies te bieden?

Het liefst samengevat in één tagline (of propositie).

Een open deur, zo lijkt het, maar dat valt wel mee. Kijk maar eens hoeveel bedrijven en merken er zomaar op los communiceren: de ene keer hip en uitgesproken, de andere keer bescheiden en ingetogen. Logisch misschien als meerdere mensen voor de content verantwoordelijk zijn, maar niet handig als je een band met je volgers wil opbouwen.

Het is zoals in real life: je bouwt liever niet op iemand die elke dag een ander karakter laat zien.

2. Thema’s
Vervolgens maak je je keuzes ten aanzien van thema’s. Ook hier weer de parallel met ouderwetsche marketing: je focust bijvoorbeeld op ‘WK voetbal’ en ‘innovatie’ (tegelijk of na elkaar). Twee thema’s kan, drie misschien ook nog wel, maar méér wordt verwarrend.

Dus hoe leuk je de Tour de France ook vind: dit jaar even niet, je bent immers in voetbalsferen!

3. Issuekalender
Issuekalender? Inhaken! Oftewel: pak er een handige kalender erbij, leg je eigen marketingkalender ernaast en plan daar je content omheen. En vergeet ook de onverwachte gebeurtenissen niet: ‘Wat doen we als…’ Ben jij de eerste die een goede (relevante) inhaker publiceert? Dan scoor je punten!

Vergeet trouwens niet dat elke contentmarketeer zo’n kalender heeft en maak keuzes. Beter origineel zijn dan de zoveelste in de rij.

4. Campagnes
Natuurlijk wil je het liefste alles bij iedereen onder de aandacht brengen. Maar ook hier geldt: focus zorgt voor veel meer impact. Kijk dus goed welke marketingcampagnes je hebt lopen en bouw daar je content omheen.

Vergeet niet: je doelgroep is dagelijks het ‘slachtoffer’ van honderden marketing-uitingen. Hij is blij als jij een beetje focus weet te houden…

5. Kanalen
Je keuze voor een kanaal (of meerdere kanalen) wordt uiteraard bepaald door je boodschap, je doelgroep, je thema en je campagne. Kies een kanaal niet omdat jíj het leuk vindt, maar omdat je doelgroep er zit. Ga eerst eens luisteren, ontdek hoe het kanaal (of dat ene hoekje in het kanaal) werkt, wat gebruikelijk is en wat niet… en laat dan van je horen.

Nee, je hoeft niet overal aanwezig te zijn. Beter één kanaal goed dan vijf maar half.

6. Doelgroep
Bij het maken van al die keuzes heb je de doelgroep natuurlijk permanent in het achterhoofd gehad. Maar ‘de doelgroep’ bestaat niet. Ook hier gaat het weer om focus:

– Welke subdoelgroepen kun je onderscheiden?
– Welke subdoelgroep is dit thema en deze campagne het belangrijkst?
– Wie zie je voor je als je juist voor deze subdoelgroep kiest?
– Wat wil je hem of haar vertellen?
– Welke tone of voice gebruik je daarbij?

Ouderwetse tijdschriften gebruikten hier voor een ijkpersoon. Online heb je het dan over persona. Schrijf binnen dit thema en deze campagne altijd met je persona in het achterhoofd. Zo blijf je – opnieuw – gefocust.

Keuzes, keuzes, keuzes…
Kortom: de contentstrategiepiramide helpt je om allerlei keuzes te maken. Doe je dat goed, dan is de weg naar relevante content en interactie een stuk eenvoudiger.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *