Feest? Vergeet Google niet uit te nodigen!

Stel, je organiseert een groot feest. Laten we er een festival van maken. En je wilt veel gasten, heel veel gasten. Wat doe je dan? Je stuurt persoonlijke uitnodigingen, maar je verspreidt ook een persbericht, plaatst advertenties en je hangt posters op. ‘Zegt het voort!’ Voor je website geldt eigenlijk hetzelfde.

Bij een festival werkt het vaak zo: als een bepaalde groep mensen komt, komt de rest ook. Want het feest is lekker hip. Of juist super retro. Dat bekende principe noemen we in de psychologie: autoriteit. Die ene groep heeft zoveel autoriteit dat de rest bijna blind volgt. Zo gaat het ook online: is iemand met autoriteit enthousiast over je site, dan heeft dat gevolgen voor je bezoekersaantal.

Maar dan moet je niet vergeten om Google uit te nodigen. Dat doe je onder andere met ‘social signals’.

Social signals

Social signals zijn de signalen aan de hand waarvan Google kan meten hoe relevant een bepaalde pagina is voor een bepaalde doelgroep. Daar heeft de zoekmachine diverse ‘social’ instrumenten voor:

  • De eigen social media-profielen die aan de website gekoppeld zijn
  • De volgers van die profielen
  • De mate waarin die volgers reageren op berichten van die profielen of deze delen
  • Het aantal volgers dat dit doet
  • De autoriteit van de volgers die dit doen.

Als Google ziet dat een bepaalde groep mensen veel belangstelling heeft voor je webpagina (en deze ook nog eens deelt), heeft dat effect op de ranking van die pagina. Zeker als al die mensen ongeveer aan hetzelfde profiel voldoen en steeds weer reageren op berichten over hetzelfde onderwerp.

En als Google besluit dat je relevant bent, heeft dat natuurlijk weer effect op het aantal mensen dat je bereikt. En hoe meer mensen je bereikt, hoe meer autoriteit, hoe hoger je ranking…

Help Google een handje

Met andere woorden: als je slim bent, help je Google een handje. Zorg ervoor dat Google je niet alleen via je eigen website weet te vinden, maar ook via social media.

Enkele dingen die je hiervoor kunt doen:

  • Je eigen social media-kanalen prominent op je website plaatsen (liever niet verstoppen in de footer)
  • Social media icoontjes onder waardevolle deelbare content plaatsen. Op deze manier kunnen mensen deze content op hun social media platvormen verspreiden
  • Zelf social media actief gebruiken.

Vergeet niet om in je social media-berichten links naar je content op te nemen. Die links helpen niet voor het opbouwen van linkwaarde (Google+ uitgezonderd), maar wijzen je volgers én Google wel de weg naar je pagina. Als je dat ook nog eens doet met de juiste anchortekst, kan niemand de uitnodiging meer ontgaan.

Wedden dat dat festival van jou dan druk bezocht wordt? Wel zorgen voor een goed programma natuurlijk!

PS – Je uitnodiging voor mij kan naar: robert@1-internetmarketing.nl of naar +31645026182

Als meer dan 10 jaar houd ik me bezig met SEO. Een wereld die continu in beweging is. Dat maakt het ook zo leuk om te doen! Maar tegelijkertijd voor bedrijven ook lastig. Want hoe ga jij als bedrijf om met de snelle ontwikkelingen binnen google? Als SEO specialist helpt ik je graag op weg. Dit kan in de rol van coach, trainer, consultant of een combinatie van deze 3.

Zelf vind ik het prettig om lange termijn samenwerkingsverbanden aan te gaan en snel aan tafel te kunnen zitten. Ik werk dan ook voornamelijk in de regio Eindhoven, Nijmegen, Den Bosch, Oss en Uden. Wil jij als bedrijf ook graag actiever aan de slag met SEO. Ik bied je graag een helpende hand.