Scoren met de leadgeneratie-trechter (B2B): Van volgers naar leads

Het behalen van leads en sales is het doel van iedere online marketeer. Helaas komen de leads niet vanzelf binnenwaaien. Al helemaal niet wanneer je actief bent binnen de B2B-markt. Hoewel social media het stempel hebben dat ze zich vooral moeten richten op merkbeleving en engagement, zijn ze ook effectief voor leadgeneratie. Het model: de leadgeneratie-trechter.


leadgeneratietrechter

 

De basis van de leadgeneratie-trechter ligt bij het opzetten van een blog. Het blog ‘moet’ in het grote geheel dienen als hub, een centraal punt binnen de strategie. Een beetje zoals Lionel Messi bij Barcelona: alle ballen gaan richting hem.

Het blog vangt je websitebezoekers en volgers van je social media-kanalen op en vormt ze om tot leads. Belangrijk hierbij is dat je wel moet beschikken over voldoende bereik op je social media-kanalen; er moeten genoeg spelers vrij lopen wil er een assist gegeven kunnen worden.

De trechter wordt in werking gezet door 1) de blogartikelen betrekking te laten hebben op de zorgen van de doelgroep, 2) traffic vanuit de onderling verbonden social media-kanalen naar de blog te sturen, en 3) vervolgens relevante calls-to-action te gebruiken.

10-4-1 Ratio

Voordat je op de blog terecht komt, moeten de lezers op de social media-kanalen verleid worden om door te klikken. Hiervoor dient je content zich natuurlijk wel te onderscheiden van de content van anderen: deze moet eruit springen op de tijdlijn.

Een ander belangrijk punt om eventueel rekening mee te houden bij het plaatsen van je content is de 10-4-1 ratio. Deze ratio heeft betrekking op Twitter en houdt het volgende in: van iedere 15 posts verwijzen er 10 naar een externe bron (dit mogen ook retweets zijn), 4 naar artikelen op je blog en 1 naar een landingspagina van je bedrijf.

Niemand van je volgers zit namelijk te wachten op een berg posts die allemaal betrekking hebben op je diensten of producten. Door ook informatie en kennis van anderen te delen, geef je de volger de indruk dat het draait om hem, in plaats van om jou.

Calls-to-action

Wanneer de lezer op je blog terechtkomt en een bepaald artikel leest, ziet hij onderaan een call-to-action: de vrije schotkans op goal. Om deze te benutten, moet de call-to-action wel relevant en uitnodigend zijn. Deze moet een toegevoegde waarde hebben op het blogartikel en kan verschillende vormen hebben, zoals een e-book, een template of een presentatie.

De lezer krijgt zodoende de kans om kennis uit het blogartikel via een stappenplan verder uit te werken, in ruil voor relevante informatie zoals diens (bedrijfs)naam, telefoonnummer of e-mailadres.

Ga leads genereren!

De richtlijnen voor het inzetten van de leadgeneratie-trechter zijn dus als volgt:

    • Verbind de social media-kanalen onderling
    • Maak verschillende soorten, pakkende content
    • Gebruik het bedrijfsblog als hub
    • Plaats relevante CTA’s (calls-to-action) op het blog.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *