Hoe genereer ik als MKB-er direct leads met Facebook?

Ik ben al een aantal jaren actief met het ontwerpen en opzetten van social media-campagnes. Duidelijk is dat veel mensen de nodige vraagtekens hebben bij de ‘Return on Investment’ van social marketing. Toch ben ik er altijd van overtuigd geweest dat social media een ideaal medium zijn voor het genereren van leads. Zeker met de app die ik pas ontdekte.

Eerder hebben jullie al kennis kunnen maken met de leadgeneratie-trechter. Hierbij wordt een blog als hub ingezet, als hart van de social strategy. Vorige week stuitte ik op een hele logische en slimme aanvulling voor je leadgeneratie: een Facebook-app. Hiermee wordt directe leadgeneratie via Facebook, in mijn opzicht, wel erg eenvoudig gemaakt.

Gierige Nederlanders

Wij als Nederlanders hebben natuurlijk niets liever dan ‘gratis’ dingen. Vooral als het iets is waar we ook echt wat aan hebben. Een kleine tegenprestatie is dan ook niet snel te veel gevraagd.

Dit blijkt wel uit de vele succesvolle Facebook-campagnes voor het verkrijgen van likes: Like onze pagina en win een reis naar de maan! We treden maar wat graag op als merkambassadeur, mits we daar iets interessants voor terug kunnen krijgen.

Het weggeven van wincodes is natuurlijk niets nieuws. Grote bedrijven als Coca-Cola, Lays en Amstel maken hier al jaren gebruik van. Ik herinner me de tijd dat ik met mijn kladblok in de supermarkt zoveel mogelijk wincodes van de Amstel-flesjes overschreef. Deze voerde ik vervolgens in op de website, om zo te sparen voor een mini Champions League-bal. Met Fbwincode.nl komt deze manier van klantenbinding nu ook beschikbaar voor MKB-bedrijven.

Fbwincode.nl

Fbwincode is een Facebook-app die 10.000 unieke wincodes genereert, voor ieder bedrijf dat hier behoefte aan heeft. Deze wincodes kunnen worden weggeven op bijvoorbeeld een kassabon, flyer of nieuwsbrief. Het is dan voor de klant nog maar een kleine moeite om deze code te checken op de Facebook-pagina. Je kunt daarbij natuurlijk zelf bepalen hoeveel prijzen er achter deze wincodes hangen.

Wanneer de klant zijn code wil invoeren, is het tijd voor de tegenprestatie. Naam en e-mail (of zelfs telefoonnummer) worden gevraagd om te checken of jij een ‘gratis’ prijs hebt gewonnen. En voilà: de lead is binnen. En je Facebook-pagina krijgt ook nog eens een boost!

Zoals ik al zei: het weggeven van wincodes en daarmee het genereren van leads is niets nieuws. Maar het feit dat het nu tegen een relatief lage prijs (€ 499) ook beschikbaar is voor de bakker op de hoek, vind ik wel het schrijven waard!

 

Tim Bouwens is een social marketeer van de eerste minuut. Met Raptor – social marketing helpt hij bedrijven meer succes te halen met social marketing. Volg Tim via @timbouwens of op LinkedIn.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *