Starten met bloggen: 9 antwoorden

Bloggen is een uitstekende manier om je kennis te delen, autoriteit op te bouwen en de interactie met je doelgroep aan te gaan. Maar hoe pak je dat aan? Dat kan op vele manieren: van ‘uit de losse pols’ tot zeer goed voorbereid. Met deze 9 antwoorden maak je een goede start.

1. Waar ga je over bloggen?

Een eenvoudige vuistregel: ga alleen bloggen als er een onderwerp is waar je eindeloos over kunt vertellen. Bloggen is namelijk een kwestie van de lange adem: je moet het leuk vinden om ergens elke keer weer enthousiast over te vertellen (zonder in herhaling te vallen!).

2. Voor wie ga je bloggen?

Baken je doelgroep af. Het is zo goed als onmogelijk om je tegelijk op zowel je vakgenoten als je klanten te richten. Je lezer moet immers het gevoel hebben dat je speciaal voor hem blogt. Mik je op verschillende doelgroepen – met verschillende achtergrondkennis en verschillende behoeften – dan dien je feitelijk niemand goed.

3. Welke informatiebehoefte heeft je doelgroep?

Niemand zit te wachten op informatie over jou of je bedrijf. Wat je wéét, dat is interessant. Bekijk daarom welke informatie je doelgroep nodig heeft om er beter van te worden en deel op dat terrein je kennis.

starten met bloggen: 9 tips

4. Hoe vaak moet je bloggen?

Niks ‘moet’. Laat het gewoon afhangen van je eigen mogelijkheden en de behoefte van je doelgroep. In de praktijk komt dat vaak neer op 2-6 keer per kwartaal. Is je markt kennisintensief (zoals de beurs), dan kan het best vaker. Minder dan 2 keer per kwartaal is eigenlijk te weinig: dan bouw je geen band met je lezers op.

5. Hoe kom ik aan onderwerpen voor mijn blog?

Zie vraag 1. Maar werk wel met een ‘contentkalender’: maak een schema waarin je vastlegt wanneer je waarover schrijft. Een goede manier om te bepalen welke onderwerpen het interessantst zijn, is het gewoon te vragen: aan klanten (‘Waar wil je meer over weten?’) en aan collega’s (‘Waar helpen we onze klanten het beste mee?’). Ook een brainstorm is vaak een prima aftrap.

6. Waar plaats ik mijn blog?

Er zijn grofweg 3 mogelijkheden. Als je wil dat je doelgroep je website vaak bezoekt, is het slim om het blog gewoon op de site te plaatsen. Wil je jezelf wat onafhankelijker positioneren (en dus ook makkelijker interactie stimuleren), dan is een losse blogsite het slimst. Ten slotte kun je ervoor kiezen om te gastbloggen: artikelen te schrijven voor blogs die door een ander beheerd worden (bijvoorbeeld door een vakblad of een leverancier).

7. Welk extern platform gebruik ik voor mijn blog?

Er zijn tal van aanbieders, maar de twee beste zijn wat mij betreft WordPress en Blogger. WordPress is wereldwijd het meest gebruikte blogplatform en is zeer gebruiksvriendelijk. Blogger is van Google en werkt dus goed samen met andere producten van Google, zoals AdSense en CheckOut. Bij WordPress kun je overigens uit twee versies kiezen: gratis en betaald. De betaalde versie is uiteraard veel uitgebreider, maar de gratis versie zit ook erg goed in elkaar.

8. Hoe moet mijn blog eruitzien?

Boven alles moet je blog goed leesbaar zijn. Dat betekent: een pakkende kop, een duidelijk intro, voldoende tussenkoppen, een duidelijk leesbaar lettertype en een ruime interlinie. En: liever te veel alinea’s dan te weinig. Daarnaast doe je er goed aan om je verhaal met beeld te ondersteunen. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden. In WordPress vind je trouwens tal van themes die je een prachtige blog-format bieden. Maak daar zeker gebruik van!

9. Hoe zorg ik ervoor dat mijn blog gelezen wordt?

Het is de frustratie van menig blogger: geweldige stukken schrijven… die nauwelijks gelezen worden. Het schrijven van het artikel is dan ook pas de helft van je werk. Daarna zet je diverse methoden en kanalen in om je artikelen onder de aandacht te brengen: van SEO en social media tot je nieuwsbrief en je e-mailhandtekening. Zorg er daarnaast voor dat je artikelen makkelijk gedeeld kunnen worden vanuit je blog zelf.

Natuurlijk zijn er eindeloos veel meer tips om een succesvol blog op te zetten. Maar als je deze tips aanhoudt, heb je de basis te pakken!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *