Het leed dat SEO teksten heet! En hoe je dat voorkomt?
Vorige week zat ik samen met een aantal andere ondernemers bij een zakelijke bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst gaf Nanneke van Drunen een interactieve presentatie met als onderwerp: Content creatie en copywriting.
Tijdens deze presentatie kwam ook het onderwerp SEO voorbij. Waarbij Nanneke stevig stelling nam: ik schrijf geen SEO teksten. Nu ben ik zelf actief op het gebied van SEO en dan zou je wellicht denken dat ik een stevig in discussie met haar zou gaan. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het gewoon heel erg eens was met haar. Zeker nadat ze enkele voorbeelden gaf van zogenaamde SEO teksten:
- Vooral in de begintijd van internet en SEO moet het zoekwoord op een exacte manier terugkomen in een zin. Stel dat een zoekwoord “SEO Oss” zou zijn dan zou dit dus exact terug moeten komen in de tekst. En dan liefst ook nog een aantal keer.
- Het verwerken van zogenaamde ‘misspellings’ in teksten. Want het wil namelijk wel eens voorkomen dat mensen een bepaald zoekwoord verkeerd intypen in google. En als deze verkeerd gespelde variant in de tekst staat, komt het goed naar voren in de resultaten.
Tja, als dit de uitgangspunten zouden zijn van goede SEO teksten dan zou ik iedere tekstschrijver adviseren om vooral geen SEO teksten meer te schrijven. Nanneke en ik zijn het erover eens dat dit leidt tot gekunstelde teksten die voor de echte bezoeker, je doelgroep, totaal niet overkomen. En teksten die je doelgroep niet informeren of raken zullen ook niet leiden tot de juiste acties op je website. Zoals het invullen van een contactformulier, het aanvragen van een offerte, het bestellen van een product(en) in je webshop, etc.
En dat is uiteindelijk toch wel het doel! Wat je eigenlijk wilt is dat je teksten niet alleen tot vele bezoekers maar ook tot conversies.
Google wordt steeds slimmer
Gelukkig wordt google steeds slimmer! Dit was vroeger wel anders. In mijn beginjaren zag ik heel veel teksten voorbij die wel hoog scoorden in google door allerlei trucages toe te passen. Dit is steeds minder het geval. Gelukkig maar. Want je schrijft uiteindelijk voor de bezoeker. En google kan zich steeds beter gedragen als een bezoeker en niet zozeer als het zoekrobotje dat langskomt.
Handige tips
Maar hoe zorg je er nu voor dat je teksten goed vindbaar zijn in google en tegelijkertijd ook leiden tot de juiste acties. Een aantal tips:
- De belangrijkste: verplaats je in je doelgroep! Hoe oriënteert je doelgroep zich? Welke informatie vinden ze belangrijk? En op welke manier(en) willen ze in contact treden met je?
- Zorg ervoor dat je tekst op de juiste manier wordt gepresenteerd. Maak gebruik van tussenkoppen, opsommingen en de juiste lettergrootte
- Zorg voor een goede opbouw van je tekst
- Doe onderzoek naar het zoekgedrag van je doelgroep: er zijn diverse type zoekopdrachten en achter iedere zoekopdracht zit een intentie. Als jij deze intenties goed weet in te schatten en je hier tekstueel goed op inspelen dan heb je goud in handen.
Samenvattend
Op het moment dat je aan de slag gaat met het schrijven van content houd dan vooral bezig met de zoekintentie van je bezoeker. Dit zal (op termijn) veel meer opleveren. Sterker nog, de oude technieken en trucages werken steeds minder goed en zullen op termijn gelukkig minder effect sorteren in google.
SEO is volop in ontwikkeling en dat maakt ons vak mooi, uitdagend en complex. Zo ook op het gebied van tekst. Vroeger kon je namelijk redelijk makkelijk scoren met SEO teksten die niet echt geschikt waren voor de bezoeker. Dit is de laatste jaren gelukkig steeds meer afgenomen. Je schrijft niet voor de zoekmachines maar voor je potentiële klanten. Iets wat zoekmachines zoals google ook graag willen zien. Wil jij ook relevante bezoekers vanuit google? Als SEO specialist bied ik je graag een helpende hand. Dit doe ik voornamelijk voor bedrijven uit de regio Eindhoven, Nijmegen, Oss, Uden en Den Bosch.