Bullshit walks and money talks in SEO

bullshit walks money talks seoSoms krijgen onverwachte telefoontjes een even onverwachte wending. Vorige week rinkelde mijn telefoon. Op het display stond een +32-nummer. Ik was verheugd met deze belangstelling uit België. Een vriendelijke man vertelde dat hij mij via Google had gevonden. Hij had gezocht op ‘seo no cure, no pay’. Mijn bedrijfsnaam prijkte bovenaan in de organische zoekresultaten. Zijn nieuwsgierigheid was gewekt. Ik had waarschijnlijk de oplossing in huis, waar hij naar op zoek was.

SEO-bureaus met bedenkelijke reputatie

De Belgische ondernemer – laat ik hem gemakshalve Sjef de Mesmaeker noemen – deed uit de doeken over zijn slechte ervaringen met een aantal bureaus. Op papier beloofden ze hem gouden bergen, in de praktijk presteerden ze niks. Tussen neus en lippen door schaarde hij mij in hetzelfde rijtje met bureaus met een bedenkelijke reputatie. Vooral toen ik aangaf dat ik niet geloofde in de gedachte achter ‘no cure, no pay’. Sjef zette zijn mening kracht bij met een prachtige oneliner: ‘bullshit walks and money talks’. Ik kende deze uitspraak niet, maar ik kon me er een levendige voorstelling bij maken.

No cure, no pay SEO

Tijdens ons telefoongesprek probeerde ik Sjef te overtuigen van mijn aversie tegen no cure, no pay. Ik kan lullen als Brugman, maar vandaag zou ik mijn gelijk niet krijgen. Sjef was zeer overtuigd van deze constructie. Zo liep hij namelijk geen enkel risico in financieel opzicht. Heeft Sjef gelijk of ziet hij iets over het hoofd? We namen afscheid van elkaar. Een onbevredigend gevoel overheerste. Waarom scheiden onze wegen al na een eerste gesprek, vroeg ik me af?

Hetzelfde doel, andere route

De kans is groot dat Sjef straks weer een vervelende ervaring rijker is. Dat gun ik hem niet. Hij was serieus op zoek naar een betrouwbare SEO-partner om mee samen te werken. We denken allebei hetzelfde over het einddoel. Alleen stippelen Sjef en ik een andere route uit om dit doel te bereiken.

Goed voorbereid op pad

Zoekmachineoptimalisatie of SEO is vergelijkbaar met een zoektocht. Als je zonder grondige voorbereiding of de juiste bagage van huis gaat, is de kans op verdwalen of teleurstellingen heel groot. In mijn keuze voor een SEO-bureau zou ik altijd de volgende vragen stellen:

  • Hoeveel ervaring hebben ze met SEO?
  • Kunnen ze succesvolle SEO-cases laten zien?
  • Hoe ziet hun werkwijze eruit?
  • Zijn ze zelf goed vindbaar in de organische zoekresultaten van Google?

Investeringen gaan voor baten uit

De antwoorden op bovenstaande vragen zijn cruciaal in je keuzeproces. Je zoekt tenslotte een SEO-specialist die verder helpt. Voor mij is het belangrijk dat elke euro die je investeert in SEO ook gaat renderen. Daarbij gaan de investeringen wel voor de baten uit. En ondernemers moeten ook geduld hebben. Ben je je daar niet van bewust, dan beschouw je SEO al snel als kostenpost. En dat is jammer.

Inspiratie nodig

De inspiratie voor nieuwe blogonderwerpen ligt op straat. Ik vond het grappig om te constateren dat mijn pagina over ‘SEO no cure, no pay’ goed scoort in Google. Grappig, omdat ik zelf niet achter deze constructie sta. Wellicht zegt deze topnotering in Google iets over mijn werkwijze en ervaring. Ben je nieuwsgierig naar mijn argumenten tegen no cure, no pay? Lees dan het artikel op mijn website. Of bel (06) 45 02 61 82 om een afspraak te maken.

SEO, ik houd me er al sinds 2006 mee bezig. Voorheen als online marketeer die zich ook bezig hield met SEO maar sinds 2011 heb ik me erin gespecialiseerd. Dit vanwege de complexiteit en de snelle veranderingen in SEO-land! Heb je een vraagstuk waarbij ik je als SEO specialist kan helpen? Ik bied je graag een helpende hand. Dit doe ik voornamelijk voor bedrijven uit de regio Eindhoven, Nijmegen en Den Bosch.