SEO tips 2018
De ontwikkelingen in SEO land gaan ontzettend snel. Maar hoe zorg jij ervoor dat jij als bedrijf goed in de picture blijft bij zoekmachines zoals Google. Ik help je op weg met mijn SEO tips voor 2018. Deze tips komen uiteraard voor uit de trends die we in de digitale en SEO wereld zien.
SEO tip 1: Zorg ervoor dat je klaar bent voor mobile first index
Mobile first index, een veel gehoord woord in SEO land! Maar wat bedoelen ze nu hiermee? En nog belangrijker: wat betekent het voor je bedrijf? Vooropgesteld: als je een responsive website hebt dan zijn de gevolgen niet zo groot. Maar heb je een mobiele website die echt anders is dan je website voor de desktop (laten we zeggen de grote computer) lees dan aandachtig verder.
Google beoordeeld website op relevantie. Het is tenslotte de bedoeling dat we als bezoeker de meest relevante resultaten krijgen op het moment dat we aan het zoeken zijn. Hierbij kijken ze naar verschillende factoren. In het verleden “keek” Google echter naar de desktop-versie van je website om deze relevantie te bepalen.
In de loop der jaren zien we dat steeds meer mensen de zoekmachine van Google bezoeken via mobiele apparaten. Vandaag de dag is dat meer dan via de desktop. Het is voor Google dan ook logisch dat ze de mobiele versie van de website als leidende website pakken. Dit is niet iets wat je als bedrijf ziet. Het wordt her en der wel gecommuniceerd maar als bedrijf ben je vaak al druk genoeg om bij te blijven binnen je eigen vakgebied.Maar als je er niet op tijd bij bent dan kan het zo zijn dat je rankings, en daarmee je continue stroom van websitebezoekers, onderuit gaan. Niet iets waar je op zit te wachten.
Zorg er dus voor dat je website klaar is voor mobiele apparaten. Opmerking: ik vind dat je website op mobiel niet alleen vanuit SEO gereed moet zijn. Je wilt je bezoekers natuurlijk ook een gebruiksvriendelijke website voorschotelen.
SEO tip 2: Maak je site gereed voor voice search
Kun je het jezelf voorstellen: mensen die tegen hun mobiele telefoon praten? Ze noemen het voice search. De jongeren onder ons doen dit al behoorlijk veel. En de verwachting is dat dit alleen maar zal toenemen. Eerlijk gezegd vind ik het ook wel een vreemd beeld: mensen die praten tegen apparaten. Maar wat vreemd lijkt kan snel normaal worden. Kent u onderstaande filmpje nog?
Deze kant gaat het ook op met voice search. De voorspelling is dat in 2020 (over 2 jaar!) 50% van alle zoekopdrachten gedaan worden via voice search (bron: Comscore). Dat is geen klein dingetje. Nee, dat is een enorme verschuiving. Maar in hoeverre verschilt een voice search opdracht van de getypte opdracht? Hieronder enkele kenmerken van voice searches:
- Ze zijn voornamelijk mobiel (wellicht een inkoppertje)
- Zoekopdrachten zijn langer en vooral vraag georiënteerd. Denk aan searches die beginnen met waar, hoe, wie en wat
- Voice searches zijn veelal lokaal georiënteerd (dit geldt ook voor getypte opdrachten)
Dit alles wordt natuurlijk ook ondersteund door de snelheid van spraakherkenning. Onderstaande grafiek laat een mooi beeld zien:
bron: cio.com
SEO tip 3: Content blijft king of schuift het richting emperor
De basis van een zoekmachine (zoals google) is natuurlijk het aanbieden van de juiste content op basis van de zoekopdracht die ingetypt wordt. Want op het moment dat we niet de juiste content aangeboden krijgen dan haken we af. Gelukkig wordt Google steeds beter in het afstemmen van de (getypte) zoekopdracht en de resultaten die ze moeten presenteren. Dit komt mede door de introductie van RankBrain. RankBrain is een zelflerend systeem die zelf patronen signaleert van daaruit inzichten ontwikkeld.
Als SEO-er die vanuit marketing denkt is dat fijn. Het wordt steeds minder een trukendoos. Een SEO strategie die opgezet is vanuit een marketinggedachte zal uiteindelijk winnen. RankBrain zal voor een versnelling zorgen.
Opmerking: helaas geldt voor Nederland dat er nog volop trucs worden uitgehaald zonder dat daar penalty’s tegenover staan. Hopelijk is dat (met de introductie van onder andere RankBrain) snel voorbij!
SEO tip 4: Zorg voor een veilige site
Is je als wel eens opgevallen dat de browser van google aangeeft dat een site “veilig” of “niet “veilig” is? Hieronder een aantal screenshots die je wellicht al wel eens gezien hebt:
Het laat zich al raden wat er gebeurd als je website als onveilig wordt betiteld. Bezoekers zullen sneller afhaken. En dat geldt dus voor alle websites die nog via http “lopen”. Dit was in het verleden niet een heel groot probleem maar Google zet in op veiligheid. Nobel, als zeg ik het zelf.
Tot zover mijn SEO tips voor 2018. Mocht je vragen hebben over 1 van de tips of zelf een aanvulling hebben (ik zou er zeker nog een aantal bij kunnen zetten) laat het me dan weten.
SEO is volop in ontwikkeling en dat maakt ons vak mooi, uitdagend en complex. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Al sinds 2008 houd ik me ermee bezig en het heeft nog geen dag verveeld. Heb jij een vraagstuk op het gebied van SEO? Ik bied je graag een helpende hand. Dit doe ik voornamelijk voor bedrijven uit de regio Eindhoven, Nijmegen en Den Bosch.