wat is een seo specialist

Wat is een SEO specialist? En wat doe hij of zij?

Heb je jezelf al wel eens afgevraagd wat een SEO specialist is? En wat de specialist doet? Als dat ze is dan ben je zeker niet de enige die met deze vragen zit. Ik krijg namelijk heel vaak de vraag wat ik doe op het moment dat ik roep dat ik SEO specialist ben. Een hele goede vraag die uitleg verdient. Vandaar dat ik er een leuk artikel aan wijdt. Ik neem jullie mee in de wereld van een SEO specialist en waarom deze zo gaaf is. Althans, op de manier waarop ik hem invul want iedere SEO specialist heeft weer een andere werkwijze.

“Een SEO specialist is iemand die ervoor zorgt dat je relevante bezoekers (1) krijg via de organische zoekresultaten (2) van zoekmachines (in Nederland is Google veruit de grootste).”

  1. Dit zijn bezoekers die behoren tot je doelgroep. Het klinkt simpel maar hoe zorg je ervoor dat je deze op je website krijgt? Daar vertel ik je straks meer over.
  2. Google kent twee type zoekresultaten: gesponsorde zoekresultaten (advertenties) en organische zoekresultaten. Onderstaand plaatje maakt duidelijk waar je ze vind.

Nu dat je weet wat een SEO specialist is neem ik je mee naar het volgende deel: Wat doet een SEO specialist? En daar zitten grote verschillen. Want iedere SEO specialist heeft zijn eigen aanvliegroute en er zijn grote verschillen in de invulling van een SEO campagne. Dat is ook de reden dat ik de vraag “Wat doet een SEO specialist?“ vanuit mezelf zal beantwoorden. In ga in mijn aanpak uit van de volgende drie uitgangspunten:

  • Het algoritme van google
  • Mijn eigen visie op SEO
  • Opgebouwde ervaring

Het algoritme van google

De basis van google voor SEO is het algoritme. Dit is een (wiskundige) formule die erop gericht is de meest relevante zoekresultaten te tonen op basis van de ingetypte zoekopdracht. Een makkelijk voorbeeld: stel je bent op zoek naar een tweedehands Audi. Je gaat naar google en je zoekopdracht is “ tweedehands audi” dan verwacht je geen tweedehands auto van een ander merk te zien in de zoekresultaten. Je verwacht dan zoekresultaten van tweedehands Audi’s. Vandaar: relevante zoekresultaten op basis van de zoekopdracht.

Het algoritme van google bevat diverse factoren, sommige praten over meer dan 250+, die gezamenlijk bepalen welke zoekresultaten er getoond worden. En om het nog leuke te maken: de diverse factoren hebben ieder zo hun eigen weging en ze veranderen ook nog eens. Met het uiteindelijke doel: de ultieme match tussen zoekopdracht en zoekresultaten.

Nu zal je wellicht denken: niemand kent het algoritme exact en de factoren veranderen ook nog eens. Ben je als SEO specialist dan niet gewoon een beetje aan het aanklooien? Nee hoor want de diverse factoren zijn onder te verdelen in 3 verschillende categorieën:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit (populariteit)

Bij techniek moet je denken aan factoren zoals: laadsnelheid van je website, het juiste gebruik van html en css , goede hosting (waaronder instellingen op serverniveau) en een responsive website

Bij content moet je denken aan factoren zoals: goede page titles en page descriptions, het tonen van rich snippets, goede teksten, de juiste url-, site- en navigatiestructuur, interne linkstructuur, geoptimaliseerde afbeeldingen en de juiste heading structuur

De belangrijkste component voor het opbouwen van autoriteit is het verkrijgen van externe links naar je eigen website. Zie het als online referenties. Hierbij is de kwaliteit van de links veel belangrijker dan het aantal links.

Mijn eigen visie op SEO

Ik ben van huis uit een SEO specialist met een marketingachtergrond. Deze marketingachtergrond speelt een belangrijke rol in de vorming van mijn visie. Ik geloof namelijk, en de praktijk begint dit gelukkig steeds meer te bevestigen, dat google uitgaat van de behoefte achter het zoekwoord. Wat wil zijn bezoeker en hoe zorg ik ervoor dat ik hem de beste zoekresultaten voorschotel. Het klink logisch maar er zijn ook SEO specialisten die teveel focussen op het bereiken van hoge posities op korte termijn door allerlei “trucs” uit te halen. Trucs die er meer op gericht zijn om topposities te bereiken op korte termijn maar die minder rekening houden met de intentie achter de zoekopdracht.

Overigens, in Nederland werken de trucs vaak nog heel goed. Dit komt mijn inziens omdat we een heel klein land zijn. Ik kom wekelijks websites tegen waarbij de trucs nog steeds prima werken. Ik vind het echter een korte termijn gedachte. Het kan heel lang goed gaan maar je loopt continu het risico om een penalty te krijgen van google. En dat kun je, zeker als je grotendeels afhankelijk bent van je website(s) en/of webshop(s), gewoon opdoeken.

Opgebouwde ervaring

Ik ben inmiddels 10 jaar actief als SEO specialist. Hierbij heb ik het geluk gehad te mogen werken aan diverse websites en webshops van verschillende bedrijven. Deze diversiteit heeft ervoor gezorgd dat ik vaak goed kan inschatten hoe dat ik vorm wil geven aan het SEO proces en de keuzes die ik daarin maak. Leg ik meer de nadruk op het ontwikkelen van content, ga ik eerst aan de slag met het verbeteren van de techniek of komt het zwaartepunt te liggen op het verkrijgen van meer autoriteit. Daarnaast heeft mijn opgebouwde ervaring ervoor gezorgd dat ik veel, direct toepasbare, kennis heb vergaard.

Leuk zal je wellicht denken maar hoe pas je de kennis nu toe? Welke mogelijke stappen komen er nu precies terug in een SEO proces? Waar start je mee en hoe bouw je het verder uit. Daar neem ik je graag in mee!

Eerst de basis goed neerzetten, daarna uitbouwen

SEO is te vergelijken met het bouwen van een huis. Eerst een goed fundament en daarna verder uitbouwen. Maar hoe zorg ik nu voor het juiste fundament? Hieronder een aantal werkzaamheden die voor een goed fundament zoeken:

    • Een inventarisatiegesprek
    • Het uitvoeren van een technische analyse of, mocht je website nog ontwikkeld moeten worden, het opstellen van technische SEO richtlijnen
    • Het uitvoeren van een keyword- en concurrentieanalyse
    • Het opstellen van een site-, url- en navigatiestructuur
    • Het ontwikkelen van een (pragmatische) SEO strategie
    • Het inrichten van allerlei tools om te kunnen meten, analyseren en bijsturen. Enkele voorbeelden:
      • Google analytics
      • Google search console
      • Google tag manager
      • Rank tracker (deze gebruik ik voor het monitoren van rankings)

Zodra dit staat ga ik verder met structurele werkzaamheden, zoals:

      • Schrijven van verschillende type teksten, zoals: blogs en teksten die goed moeten scoren in google
      • Interne linkstructuur verbeteren
      • Verhogen van de autoriteit door actief aan de slag te gaan met link marketing
      • Het verzorgen van migraties
      • Het aanpassen van pagina’s om zo meer conversies te realiseren
      • Het versturen van rapportages
      • (Strategische) meetings inplannen
      • Overleggen met en aansturen van webdesigners en websitebouwers

Overigens, de exacte invulling van de structurele werkzaamheden variëren. Gaan we meer teksten schrijven? Of gaan we juist actiever aan de slag met link marketing om je autoriteit te vergroten? Of gaan we die ene pagina aanpassen waar iedereen afhaakt? Dit hangt sterk af van de analyses die we uitvoeren. Op deze manier kun je tijdig bijsturen zodat je op het eind van de rit (bijvoorbeeld het einde van het jaar) je doelen behaald!

Samenvattend

Wat is een SEO specialist? Wat doet een SEO specialist? Vragen waar ik in dit artikel op in ben gegaan. Ik hoop dat je mee heb kunnen nemen in de wereld van een SEO specialist. Zelf vind ik het een enorm gaaf online marketing kanaal. Dit vanwege het veelzijdige karakter, het scoringselement en de snelle en dynamische ontwikkelingen. Geen dag is hetzelfde en zoals ik zelf vaak zeg: ik denk morgen na over vraagstukken die ik vandaag nog niet ken.

SEO Oss

SEO is volop in ontwikkeling en dat maakt ons vak mooi, uitdagend en complex. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Al sinds 2008 houd ik me ermee bezig en het heeft nog geen dag verveeld. Heb jij een vraagstuk op het gebied van SEO? Ik bied je graag een helpende hand. Dit doe ik voornamelijk voor bedrijven uit de regio Eindhoven, Nijmegen, Oss, Uden en Den Bosch.