Toppositie bij Google: meetbare omzetpotentie

Iedereen weet dat een toppositie in Google belangrijk is. Die levert immers leads en sales op. Maar hoeveel is zo’n toppositie nu écht waard? Dat kun je vrij eenvoudig uitdrukken in harde euro’s. Dan blijkt ook dat investeren in zoekmachineoptimalisatie zich razendsnel kan terugverdienen.

Belangrijk: het gaat in dit artikel alleen over de posities in de gratis (organische) zoekresultaten! De advertenties die aan de rechterkant staan worden niet meegenomen!

Alleen de eerste pagina telt

Als internetgebruikers bij Google een zoekterm ingetoetst hebben, kiest 80% of meer voor een resultaat op de eerste resultatenpagina. Hier staan 10 resultaten.

Maar ook tussen die 10 bestaan nog grote verschillen. Dat blijkt wel uit onderstaand rijtje. Het percentage dat klikt op de betreffende positie neemt razendsnel af:

  • Positie 1 –> 34,35%
  • Positie 2 –> 16,96%
  • Positie 3 –> 11,42%
  • Positie 4 –> 7,73%
  • Positie 5 –> 6,19%
  • Positie 6 –> 5,05%
  • Positie 7 –> 4,02%
  • Positie 8 –> 3,47%
  • Positie 9 –> 2,85%
  • Positie 10 –> 2,71%

(Positie 11 krijgt nog 1,11% en positie 20 een schamele 0,29%.)

U ziet al: hoe hoger de positie, hoe groter het aantal kliks, hoe groter de omzetpotentie.

Leuk al die percentages, maar nu de harde euro’s. Wat zijn die posities nu waard? En wat levert een stijging van bijvoorbeeld positie 3 naar positie 1 op?

Praktijkvoorbeeld

De eerste vraag die we onszelf moeten stellen is de volgende: ‘Welke woorden (zoektermen) gebruikt de doelgroep van dit bedrijf?’

Ik neem een autoverhuurbedrijf als voorbeeld. Ik heb 6 woorden geselecteerd en heb gekeken hoe vaak ze maandelijks ingetoetst worden. Hieronder een overzicht:

  • `autoverhuur Eindhoven’: 880 x per maand
  • ‘autoverhuur Den Bosch’: 320 x per maand
  • ‘autoverhuur Oss’: 91 x per maand
  • ‘autoverhuur Uden’: 58 x per maand
  • ‘busverhuur Eindhoven’: 46 x per maand
  • ‘busverhuur Den Bosch’: 22 x per maand

Als we dit bij elkaar optellen, komen we op een totaal van 1417 keer per maand. 75% van deze vertoningen gaat naar de organische resultaten, 25% naar de advertenties. Dit komt neer op 75% van 1417 = 1063 organische kliks.

Stel nu dat we voor al deze zoektermen positie 3 bewerkstelligen, hoeveel bezoekers levert dat dan op? Positie 3 krijgt – zo hebben we al gezien – 11,42% van de bezoekers. Dat betekent:

11,42% van 1063 = 121 bezoekers

Deze 121 bezoekers leveren nog niets op! Ze zullen een actie moeten ondernemen op de site waardoor we een verkoopkans hebben (het verhuren van een auto of bus). Op basis van mijn ervaringscijfers ga ik ervan uit dat 4% van de bezoekers een omzetgerichte actie onderneemt. Dit betekent het volgende:

121 x 4% = 4,84 verkoopkansen per maand

Nu komt het laatste onderdeel. We moeten inschatten welke omzetpotentie deze verkoopkans met zich mee brengt. Stel dat dit voor dit bedrijf €300 is, dan levert dit de volgende omzetpotentie per maand op:

4,84 x € 300 = € 1.452 per maand, ofwel € 17.424 per jaar aan omzetpotentie

Van 3 naar 1: nog € 35.148 méér!

Stel dat we willen uitrekenen wat positie 1 oplevert. Dan maken we op dezelfde manier de volgende stappen:

34,35% van 1063 = 365 bezoekers
4% van 365 = 14,6 leads per maand
14,6 x € 300 euro = € 4.381 euro per maand, ofwel € 52.572 euro per jaar aan omzetpotentie.

Een stijging van positie 3 naar 1 levert dus een stijging van de omzetpotentie op van:

€ 52.572 – € 17.424 = € 35.148 euro.

Samenvattend

Op basis van bovenstaande kunnen we volgende conclusies trekken:

  1. U heeft de mogelijkheid om de omzetpotentie te berekenen.
  2. Op basis daarvan kunnen we betere beslissingen nemen t.a.v. de investeringen die u wil doen.
  3. Een stijging van 1 of 2 posities in Google voor een zoekterm kan de omzetpotentie enorm vergroten.
1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *