Social media uitbesteden: pas op!

Er zijn nogal wat bureaus die proberen geld te verdienen aan social media (ik ook!). Daar is niks mis mee, zolang u er als klant maar bij gebaat bent. En dat is niet altijd het geval. Daarom deze keer een korte checklist.

Wat wel uitbesteden?

  • Het ontwikkelen van een social media-strategie. Dit zorgt ervoor dat u doelgericht te werk gaat en voorkomt een valse start (beginnersfouten).
  • Het optimaliseren van uw social media-profielen om uw vindbaarheid te optimaliseren. Dit is het werk van een online marketeer.
  • Het trainen van uw medewerkers. Wat moeten ze wel doen en wat juist niet? Hoe kunnen ze omgaan met de soms ongenuanceerde en ongefundeerde kritiek? Welke social media tools zijn er en hoe benutten u deze tools het beste?
  • Het trainen van uzelf en uw medewerkers. Vreemde ogen helpen u bij het zien van kansen en bedreigingen.

Wat zeker níet uitbesteden?

  • Het inzetten van externe bureaus om hen uw social media te laten vullen. Mensen communiceren met uw bedrijf of de personen binnen uw bedrijf. Reageer dan ook vanuit uw bedrijf zelf!
  • Uw strategie laten bepalen door zelfbenoemde experts. Iedereen praat tegenwoordig over social media en hier spelen veel bedrijven op in. Helaas met diensten die niet goed in elkaar zitten. En dat kan op het gebied van social media verstrekkende gevolgen hebben.

OK, u heeft – dankzij of ondanks – dit lijstje besloten social media-werkzaamheden uit te besteden. Dan zijn er nog steeds enkele dingen waar u op ‘moet’ letten. Ook hier weer een praktisch lijstje.

Waarop letten?

  • Zorg ervoor dat u specialisten in huis haalt, vooral als het om strategie gaat. Iedereen mag zich social media-specialist noemen, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat ze het daadwerkelijk zijn.
  • Sluit geen langlopende contracten af waarvan de invulling niet flexibel is. Het online landschap verandert, social media al helemaal: wat vandaag nog goed is, kan morgen alweer anders zijn. Ik zeg altijd: flexibility is key!
  • Neem geen social media-diensten af die vooraf gedefinieerd zijn, zonder rekening te houden met uw specifieke wensen. Social media zijn voor ieder bedrijf anders. Vandaar dat er altijd een oplossing op maat gecreëerd dient te worden.
  • Zorg dat de resultaten gemeten worden. En dan heb ik het niet alleen over het aantal volgers, connecties en lezers, maar ook over de harde commerciële resultaten die voortvloeien uit uw social media-strategie.
  • Hou bij het plaatsen van blogartikelen rekening met uw vindbaarheid. Blogs zijn ideaal voor de zoekmachines!

Samenvattend

Dat zijn nogal wat kanttekeningen, realiseer ik me. Maar ik plaats ze niet voor niets. Ik zie te veel praktijken die de ene partij geld opleveren en de andere partij hoegenaamd niets opleveren. Laat u daarom goed adviseren!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *