Contentmarketing: wat ís dat nou eigenlijk?

Wie de online ontwikkelingen een beetje volgt, is ongetwijfeld de term ‘contentmarketing’ tegengekomen. Maar wat is dat nou precies? Kort samengevat: de online informatiebehoeftes van uw doelgroep achterhalen en daarop inspelen met goede, gerichte content. Dat betekent: eerst luisteren, dan pas praten.

‘Sneller!’ ‘Mooier!’ ‘Groter!’

Dat is – heel kort door de bocht – de manier waarop we de laatste decennia reclame maakten. Want reclamemakers wisten: we moeten naamsbekendheid creëren. Én ons onderscheidend vermogen laten zien. Roeptoeteren dus…

wat is contentmarketing

 

Content = inhoud

De laatste jaren zien we dat dit niet meer (zo goed) werkt. Enerzijds trappen we er gewoon niet meer in: we zijn kapotgemarketeerd. Anderzijds heeft de crisis voor andere accenten gezorgd: we kijken minder naar de verpakking en meer naar de inhoud. Authenticiteit telt daarbij zwaarder dan ooit: wie ‘echt’ is, vindt een luisterend publiek. En wie niet ‘echt’ is…

Als mensen zoeken naar die inhoud, is de kans groot dat ze dat online doen. Ze zoeken naar informatie om meer over een product te weten te komen, producten te vergelijken en hun uiteindelijke keuze te maken. Dat doen ze bijvoorbeeld door:

  • Te googelen
  • Blogs te bekijken
  • Nieuws te lezen
  • Video’s te bekijken
  • Er met hun vrienden op social media over te praten.

In die zoektocht moeten ze uw product tegenkomen. En overtuigd raken. En het kopen. Contentmarketing helpt u daarbij.

Contentmarketing

Contentmarketing is de tak van sport die ervoor zorgt dat u weet waar uw doelgroep behoefte aan heeft. Zoals gezegd: dat begint met luisteren. Bijvoorbeeld door op social media de interactie aan te gaan, door uw doelgroep met RSS-feeds en Google Alerts te volgen, en door regelmatig forums te bezoeken.

Op die manier weet u welke vragen, onderwerpen en sentimenten er leven: een uitgelezen kans om uw doelgroep in het hart te raken met content die daar het antwoord op geeft.

Contentstrategie

Een logisch gevolg van luisteren is vervolgens: praten. Maar wel goed doordacht, op zo’n manier dat de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste doelgroep komt. Dat noemen we de contentstrategie. Hierin wordt beschreven welke boodschap wordt gebracht en hoe deze verspreid en beheerd wordt. Zelfs de ‘tone of voice’ wordt hierin per doelgroep en medium vastgelegd.

Met name bij het verspreiden komen echte marketingvaardigheden om de hoek kijken. U moet uw goed doordachte content immers ‘verkopen’.

  • Uw landingspagina’s moeten gevonden worden bij Google
  • Uw blog moet bekeken worden
  • Uw persbericht moet verspreid worden
  • Uw video’s moeten bekeken worden
  • Er moet op social media over u gepraat worden.

Dat is niet eenvoudig. Dat betekent immers dat u aan SEO moet doen, blog-artikelen moet schrijven, persberichten moet versturen, video’s moet maken en op social media actief moet zijn. En dat allemaal nog in goede samenhang ook.

Barbecues

Stel, u verkoopt barbecues. Dan kunnen de volgende acties u helpen, ieder op zijn eigen manier:

  • Sterke landingspagina’s maken, waarmee u gevonden wordt op termen als ‘beste barbecue’ en ‘buitenkeuken’
  • Interessante blogartikelen over barbecueën schrijven (van productnieuws en recepten tot wedstrijden en recensies)
  • Persberichten versturen wanneer u nieuwe modellen in uw assortiment opneemt
  • Instructievideo’s maken die uitleggen hoe je een barbecue het beste kunt gebruiken
  • Op social media het contact aangaan met uw potentiële klanten: met nuttige tips, grappige video’s en de lekkerste recepten bijvoorbeeld, maar ook – goed gedoseerd – met nieuws over uw producten.

Op die manier zorgt u ervoor dat u altijd in beeld komt op het moment dat het er toe doet:

  • Bij de actieve zoeker (‘Ik wil nu een barbecue kopen’) via Google
  • Bij de geïnteresseerde liefhebber (‘Wat zou een goed sparerib-recept zijn?’) met het blog
  • Bij de zekerheidszoeker (‘Ik wil het naadje van de kous weten’) met het laatste nieuws
  • Bij de pragmaticus (‘Hoe werkt die barbecue nou het beste?’) met de video
  • En bij de ‘latent geïnteresseerde’ (‘Wat zal ik vanavond eens eten?’) op social media.

Dát voor elkaar krijgen… is contentmarketing!

En inderdaad: dat kan complex zijn. Maar dat hoeft helemaal niet. In mijn volgende blogartikel maakt u kennis met de contentstrategie-piramide: een handig hulpmiddel om op een gestructureerde manier uw contentmarketing op te zetten.

 

1 antwoord
  1. Herman Delwig
    Herman Delwig zegt:

    Voor mij is dit toch complexe materie. Dat zit m vast in mijn leeftijd. Goed dat ik weet dat er iemand is die daar veeeeel meeeer kaaaaas van heeft gegeten dan ik. Ik kom er vast een keer bij je op terug.
    Herman

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *