Waarom Google investeert in de zelfrijdende auto

De eerste keer dat ik het las, vroeg ik me af of ik het wel goed zag: ‘Google gaat investeren in de zelfrijdende auto.’ De vraag die daar meteen op volgde was: ‘Waarom doen ze dit en waar gaat Google naartoe?’
Vandaag nemen we een kijkje nemen in de wereld van Google en geef ik mijn visie over waar Google mogelijkerwijs naartoe gaat. En dan is een investering in de zelfrijdende auto eigenlijk best een logische.

de toekomst van google

Het begin: de zoekmachine

Ondanks mijn 38-jarige leeftijd kom ik uit de tijd dat de zoekmachine van Google niet eens bekend was. Altavista en Metacrawler: dát waren de zoekmachines waar ik veel gebruik van maakte. En zeker met de tweede was ik zeer tevreden. Tot een vriend van me zei dat hij een nieuwe zoekmachine gebruikte: Google. ‘Zegt me niets’, was mijn antwoord. Nadat ik Google echter enkele keren gebruikt had, werd het al snel mijn favoriet. Waarom? Waarschijnlijk niet eens omdat de resultaten beter waren, maar meer vanwege het gebruiksgemak. Een simpele zoekbalk en een zoekknop: geniaal!

Oftewel: Google begreep me. Toen al…

Waar staat Google nu?

Inmiddels zijn we jaren verder. Als we kijken waar Google nu staat en welke producten ze hebben, zien we dat ze natuurlijk al lang geen zoekmachine meer zijn. Ze zetten zelf vol in op de ontwikkeling van producten en diensten (onder andere in project Google X) en kopen daarnaast steeds meer bedrijven en producten op. Google geeft meer geld uit aan overnames dan Microsoft, Apple, Yahoo en Amazon bij elkaar!

Dit alles bij elkaar zorgt voor een enorm aanbod van producten. Een kleine greep:YouTube, Google Analytics, Google Calender, Google Chrome, Google Adwords, Google Adsense, Picasa, Google Alerts, Blogger.com, Google Docs, Google Drive, Google Business, Google Plus, Behavio, Google Maps, Gmail, Google Earth, Google Shopping, Google Trends, Google Hangouts, Google Android, DoubleClick, Boston Dynamics…

Waar gaat Google heen?

Leuk, al die producten, maar wat zit erachter? Welke strategie ligt hieraan ten grondslag? Dit heeft te maken met het ultieme doel van Google en macro-ontwikkelingen. Laten we eerst eens kijken naar die macro-ontwikkelingen:

  • De infrastructuur van het internet is sterk verbeterd. Alle providers bieden momenteel minimaal mobiel internet via het 3G netwerk en de meeste al via 4G.
  • De introductie van de smartphone en de daarbij behorende apps hebben ervoor gezorgd dat we veel meer mogelijkheden hebben gekregen. Waar we eerst veelal belden en sms-ten, is het aantal (interactieve) functionaliteiten dat we mobiel gebruiken razendsnel toegenomen.
  • Het gedrag van mensen is hierdoor veranderd. (Mobiel) internet is steeds meer een permanent verlengstuk van onszelf aan het worden.

Tot zover de macro-ontwikkelingen. Nu door naar het ultieme doel van Google. Dat is: nog vóór je erom vraagt al de informatie bieden die je nodig hebt! Want als Google dát voor elkaar heeft, heeft het helemaal een unieke marktpositie.

Een ambitieus doel! Maar om dit te bereiken, zal Google inzicht moeten krijgen in ons gedrag. Ze hebben data nodig! En stiekem zijn ze al een aardig op weg, want we geven Google – vaak zonder dat we het ons realiseren – natuurlijk al veel inzicht in ons leven. Enkele voorbeelden:

  • We gebruiken de zoekmachines van Google. Google weet dus welke zoektermen we op welke tijdstippen gebruiken en wat voor zoekresultaten we kiezen.
  • Google Analytics, het statistiekenprogramma dat ze gratis ter beschikking stellen, geeft ze inzicht in hoe we ons gedragen op een website.
  • We gebruiken YouTube, de tweede grootste zoekmachine in Nederland. Google heeft inzicht in de video’s die we bekijken, hoe lang we ze bekijken en welke woorden we gebruiken in deze zoekmachine.
  • We plaatsen foto’s op Picasa en maken gebruik van Google Plus. Ook het gedrag dat we hierop vertonen, geeft veel data.

Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat Google al heel veel data krijgt, en dus heel veel van ons weet.

De toekomst

Als we kijken naar het ultieme doel van Google, voorzie ik de volgende ontwikkelingen:

  • Ze blijven investeren in producten en diensten die veel data opleveren.
  • Ze investeren in een goede infrastructuur om al deze data op te slaan. De eerste stap in Nederland is het investeren in een groot datacenter in de Eemshaven in Groningen. Aan de bouw wordt maar liefst 600 miljoen euro gespendeerd.
  • Ze gaan investeren in programma’s die deze big data terugvertalen in gedrag. En wel op zo’n manier dat ze ons bepaalde informatie kunnen geven op het moment of zelfs vóórdat we deze nodig hebben. Hiermee komt de ultieme droom van Google steeds dichterbij.
  • En tot slot…

…gaan ze investeren in technologie die ervoor zorgt dat we meer tijd overhouden om het internet op te gaan. Dat betekent immers: meer tijd om voor data te zorgen. En omzet! En dan zijn we eindelijk bij de zelfrijdende auto aanbeland.

Auto’s en robots

Als we namelijk kijken naar punten waar veel (tijd)winst te behalen is, dan staat transport met de auto absoluut in de top 3. Iedere dag zijn we als autorijdend Nederland uren bezig met het besturen van onze auto. En dat vindt Google zonde. Want hierdoor missen ze veel potentiële data. En omzet!

De zelfrijdende auto gaat dit probleem oplossen. Want opeens heb je veel meer tijd om online te zijn. En voor data en omzet te zorgen. Niet gek dus dat Google investeert in de zelfrijdende auto!
What’s next? De alles-in-één keukenrobot die voor je kookt, wast, strijkt en naar de voordeur loopt om de drone die je boodschappen brengt te begroeten?

Welke ontwikkelingen zie jij?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *