Leads genereren via uw website

Wanneer u leads (verkoopkansen) wilt genereren, zijn daarvoor legio mogelijkheden: van advertenties tot en met beursbezoek. Maar heeft u wel eens aan uw eigen website gedacht? Het is immers een feit dat uw potentiële klanten via het internet op zoek zijn; daar zijn dus harde leads te verkrijgen. Maar dan moeten ze u wel kunnen vinden. En kunnen doen wat u wilt dat ze doen…

Hoe zorgt u ervoor dat ze u vinden?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel: door aanwezig te zijn op de plekken waar uw doelgroep zich bevindt. Bij Google dus. Hier dient u dus echt aanwezig te zijn. Daar zijn twee manieren voor:

  • Adverteren bij Google via het advertentieprogramma Google Adwords
  • Hoog in de gratis zoekresultaten komen, door uw website voor Google te optimaliseren

Dit zijn totaal verschillende vakgebieden. Een korte uitleg.

Leads genereren via Google Adwords

U heeft bij Google de mogelijkheid om te adverteren. U kunt hierbij zelf bepalen op welke woorden u wilt adverteren. Hierdoor heeft u de mogelijkheid om gericht te adverteren. Wanneer iemand op uw advertentie klikt, betaalt u daar een bepaalde prijs voor. U kunt zelf per woord aangeven hoeveel u maximaal voor een klik betaalt.

Leads genereren via Google optimalisatie

Naast advertenties presenteert Google uiteraard ook de gratis resultaten (organische resultaten). Daarbij hoeft u niet te betalen wanneer iemand op uw resultaat klikt. Maar dan moet u wel gevonden worden op het moment dat uw doelgroep bij Google een woord intoetst dat belangrijk voor u is. De praktijk leert dat het overgrote deel van de bezoekers alleen de eerste pagina met zoekresultaten bekijkt. Om zoveel mogelijk leads te genereren, dient u hier dus aanwezig te zijn. Het vakgebied dat zich hiermee bezighoudt, wordt zoekmachine optimalisatie (seo, Google optimalisatie) genoemd.

Hoe zorgt u ervoor dat ze doen wat u wil?

Op het moment dat een potentiële klant zich op uw website bevindt, bent u er nog niet. Een echte, harde lead heeft u immers pas als de bezoeker een bepaalde actie onderneemt, zoals het achterlaten van zijn gegevens of het aanvragen van informatie. Daarvoor is het volgende belangrijk:

  • Hij of zij kan gemakkelijk de juiste informatie vinden
  • Hij of zij kan gemakkelijk actie ondernemen

Elke geslaagde actie heet een ‘conversie’. Het optimaliseren van uw website op dit soort acties noemen we dan ook ‘conversie optimalisatie’. Pas als er sprake is van een geslaagde conversie (dus als bezoeker de door u gewenste actie heeft ondernomen), heeft u een lead waar u echt iets mee kunt. Vandaar dat zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie wat mij betreft hand in hand moeten gaan.

Samenvattend

Om leads te genereren via internet dient u de volgende zaken op orde te hebben:

  • Uw potentiële klant dient u goed te kunnen vinden via de zoekmachines
  • Uw potentiële klant dient de juiste informatie op uw website gepresenteerd te krijgen
  • Uw potentiële klant kan gemakkelijk de juiste actie te kunnen ondernemen op uw website
1 antwoord
  1. Stijn Driessen
    Stijn Driessen zegt:

    Het komen met bewijzen werkt ook altijd goed. Net zoals bij offline verkoop geef je altijd referenties op en toon je bewezen successen aan van je business. Het is belangrijk dat je dit online ook aandraagt. De beste online strategie is daarom dan ook die, die de offline strategie versterkt en andersom.

    groeten,

    Stijn Driessen

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *