Wat doet een online marketeer?

Als ik vertel dat ik internet marketeer of online marketeer ben, kijken mensen me vaak vragend aan. Wat doe je dan precies, is de vraag die dan volgt. En daar is niet zo snel een antwoord op te geven dat de gehele lading dekt. Sterker nog, iedere online marketeer definieert zijn werkzaamheden weer anders!

Ik heb het daarom geprobeerd aan de hand van twee opsommingen: wat doe ik wel en wat doe ik niet?

Wat doe ik wel:

Analyse

  • Bekijken of uw doelgroep online naar uw diensten en oplossingen zoekt
  • Onderzoeken welke zoektermen uw doelgroep gebruikt
  • Onderzoeken hoe groot uw online concurrentie is
  • Analyseren wat uw huidige situatie is: hoeveel bezoekers heeft uw website, is deze gebruiksvriendelijk, hoe is het technisch fundament et cetera

Voorbereiding

  • Bepalen welke elementen op de website terug dienen te komen (en waar), om de bezoeker te laten doen wat u wil dat hij doet
  • Bepalen aan welke richtlijnen een grafisch vormgever zich dient te houden
  • Bepalen aan welke richtlijnen een websitebouwer zich dient te houden
  • Bepalen welke teksten geschreven of herschreven dienen te worden
  • Bepalen aan welke eisen de teksten dienen te voldoen
  • De menustructuur bepalen: hoofdmenu’s en submenu’s
  • Ervoor zorgen dat uw website gebruiksvriendelijk(er) wordt

Marketing

  • Bepalen welke doelen we met de website moeten bereiken, om daarmee op harde resultaten te kunnen sturen
  • Analytische tools implementeren, zodat we kunnen zien of de doelen bereikt worden
  • Vervolgacties bedenken en implementeren, om de website te verbeteren
  • Opzetten en implementeren van testen, om het rendement van de website te verbeteren
  • Advertentiecampagnes opzetten (zoals Google Adwords)
  • Ervoor zorgen dat u de juiste bezoekers op uw website krijgt
  • Ervoor zorgen dat u hoge posities in Google krijgt
  • Bepalen en implementeren van de linkbuildingstrategie: hoe zorgen we ervoor dat er links naar uw pagina’s komen?

In veel gevallen vormen deze werkzaamheden een continu proces. Een website is immers nooit ‘af’: idealiter blijven we aan het verbeteren, op basis van wat de harde cijfers ons vertellen. Dat is het mooie van online marketing: je meet wat je doet!

Wat doe ik niet:

  • Grafische elementen ontwikkelen (zoals logo’s, afbeeldingen en buttons)
  • De website technisch opbouwen
  • Teksten schrijven

Uiteraard werk ik wel samen met specialisten die deze dingen wel doen. Op deze manier bent u verzekerd van kwaliteit.

5 antwoorden
    • Robert van Hees
      Robert van Hees zegt:

      Hi veterinary technician,

      we don’t have a facebook fan page at this moment! Maybe in the future! For now, you are able to follow us on twitter.

      Kind regards,

      Robert

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *