Meten is weten (en eigenlijk bestsimpel)

Veel bedrijven denken dat ze er zijn wanneer ze een website hebben. Helaas is dat niet het geval. Sterker nog: de lancering van de website is pas het begin! Wie echt (hard) rendement uit zijn website wil halen, analyseert wat bezoekers precies op de site doen. Dat is helemaal niet zo moelijk als het klinkt, en het levert keihard rendement op.

Google helpt

Stap 1 bij analyseren is meten: wie doet wat op uw website? Google heeft gratis software ter beschikking om dit in kaart te brengen. Met Google Analytics kunt u bekijken:

  • Hoeveel websitebezoekers uw website heeft
  • Waar de bezoekers vandaan komen
  • Hoeveel pagina’s ze bezoeken
  • Welke zoekwoorden ze gebruiken om uw website te bereiken
  • Hoe hoog het percentage afhakers op uw website is (de ‘bounce rate’)
  • Wat het verschil is tussen de ene en de andere periode
  • Etcetera…

Google Analytics implementeren

Google Analytics is heel snel te implementeren:

  • U maakt een Google account aan
  • U maakt daar een account voor Google Analytics aan
  • U krijgt daar een stukje code (Javascript), dat u op al uw webpagina’s implementeert in de ‘head-sectie’.

Voor die laatste stap kunt u bij uw webbouwer terecht, maar uiteraard ook bij ondergetekende! Kost u niets, want het is een fluitje van een cent.

Meten is weten!

Als Google Analytics eenmaal geīnstalleerd is, krijgt u allerlei gegevens te zien. Om daar echt iets mee te kunnen, zult u doelen moeten formuleren. Aan de hand daarvan kunt u zien of uw website voldoende resultaat oplevert. Pas dan kunt u uw website goed analyseren, vervolgacties bedenken en continu verbeteren.

Een voorbeeld. Veel mensen bezoeken dagelijks de website van bol.com. Een van de doelen van bol.com is het verkopen van artikelen. Om dit doel te bereiken moeten mensen diverse stappen ondernemen:

  • Zoeken naar de artikelen die ze nodig hebben
  • Deze artikelen in het winkelwagentje stoppen
  • Naar het uiteindelijke winkelwagentje gaan
  • Daadwerkelijk bestellen.

Het is belangrijk te weten bij welke stap mensen afhaken. Bij het bestellen? Of wanneer ze de artikelen in het winkelwagentje stoppen? Google Analytics kan het je vertellen. En dit soort informatie is essentieel op het moment dat je de website wilt verbeteren. Met als hard resultaat: meer bestellingen!

Samenvattend

Door te analyseren wat er op uw website gebeurt, kunt u:

  • Meten welke resultaten de site boekt
  • Acties bedenken om de website continu te verbeteren
  • Betere strategische beslissingen nemen
  • Veel meer rendement uit uw website halen.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *