Social Media, daarom!

Twitter, LinkedIn, Facebook, Hyves…. allemaal vallen ze onder de noemer ‘social media’. En die zijn de laatste tijd hot. Een hype? Bij sommige bedrijven misschien. Een must? Voor de meeste bedrijven wel!

Wat zijn social media?

Social media zijn online platforms waar je als gebruiker zonder tussenkomst van anderen ‘content’ kan plaatsen. Dat varieert van korte artikeltjes en meningen tot foto’s en filmpjes. Bovendien hebben social media een sterke netwerkfunctie, waardoor je als gebruiker snel en makkelijk met anderen in contact komt en met elkaar van gedachten wisselt.

De bekendste soorten social media zijn:

  • Blogs
  • Netwerken, zoals LinkedIn (vooral zakelijk), Facebook en Hyves
  • Berichtenplatforms, zoals Twitter
  • Platforms om content te delen, zoals Flickr (foto’s) en YouTube (filmpjes)
  • Publicatieplatforms, zoals Nujij, Digg en Delicious.

Wat is het nut van social media?

Er zijn diverse voordelen te benoemen als het gaat om social media. Denk aan:

  • U komt in contact met uw doelgroep en – wellicht nog veel belangrijker – u communiceert rechtstreeks met elkaar
  • U kunt bekijken wat er zoal leeft onder uw doelgroep: waar lopen ze tegenaan, wat is uw reputatie, etc.
  • U bouwt een band op met uw doelgroep
  • U kunt uw doelgroep betrekken bij uw bedrijfsvoering, bijvoorbeeld bij productontwikkeling
  • Etcetera.

Wat zijn de valkuilen?

Dat is hartstikke mooi natuurlijk, maar er zijn ook valkuilen. Wat u vooral niet moet doen:

  • Uw doelgroep benaderen met commerciële boodschappen (reclame, aanbiedingen, etc). Hier hebben mensen een hekel aan. Sterker nog: u wordt afgeserveerd en hebt binnen no time een slechte reputatie. En deze verspreidt zich snel! Het is verstandig om eerst te bekijken welke ’taal’ er gesproken wordt binnen het social media-landschap, en wat de gewoonten zijn van de gebruikers.
  • Social media zien als een losstaand onderdeel van de bedrijfsvoering. De kracht van social media is dat ze hart en ziel van een organisatie tonen. Wie social media beperkt tot het management en de marketingafdeling, zal niet snel als ‘echt’ worden beschouwd.
  • Geen tijd reserveren voor het opzetten een social-mediaplan en de uitvoering hiervan. Even snel een account aanmaken en maar wat proberen werkt averechts!
  • Starten met social media omdat andere bedrijven het ook doen.

Social media plan maken

Op het moment dat u een goed social media plan wilt maken, zult u in ieder geval het volgende moeten doen:

  • Uw doelstelling bepalen: wat wilt u bereiken bij welke doelgroep?
  • Vaststellen waarom u social media wil inzetten
  • Uw doelgroep omschrijven
  • Onderzoeken hoe uw doelgroep social media gebruikt
  • Uw imago en uw gewenste imago vaststellen
  • De onderscheidende waarde van uw bedrijf formuleren
  • Bepalen welk budget u beschikbaar wil stellen
  • Een goede infrastructuur opzetten, zodat u goed kunt meten en communiceren (anders wordt social media een tijdrovende bezigheid!).

Samenvattend: social media biedt grote mogelijkheden voor uw bedrijf, maar zet het wel goed op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *